Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Digital avisering – bra för både dig och miljön

Vill du betala avgiften eller hyran enkelt och smidigt och samtidigt bidra till en bättre miljö? Välj då någon av våra kostnadsfria digitala betalningstjänster: autogiro, e-faktura & digital hyresavi för HSB Göta. Vi har nu även aktiverat möjligheten att ta emot avier och kontrolluppgifter som kommer från oss via Kivra.

Nu kan även boende ladda ner sin avi som PDF via Mina avier på Mina sidor i Mitt HSB.

Gäller dig som bor i en bostadsrättsförening eller Gambrinus hyreslägenheter hos HSB Göta.

E-faktura

Med e-faktura skickas avin direkt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att godkänna betalningen. 

Hur skaffar jag e-faktura?

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Gå till fliken för e-faktura.
  3. Sök efter ”HSB Göta” (HSB Göta ek. förening) och fyll i namn på avimottagaren, avtalsnummer (står på din avi) och avimottagarens personnummer (om du inte står som avimottagare men vill betala fakturan för annan person).
  • Tänk på att tjänsten kommer igång först efter nästa kvartalsavisering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.
  • Kontakta din bank om du har problem att anmäla e-faktura.

Mitt HSB

Du hittar alltid dina avier på Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in här på vår hemsida med BankID eller personnummer.

Under Min Bostad hittar du dina avier.

E-postfaktura

Du kan få avin mejlad till dig som PDF. 

 

Vill du få din avi som e-postfaktura?

 

 

Autogiro

Med autogiro behöver du aldrig vara rädd att glömma betala hyran. Pengarna dras automatiskt på förfallodagen från ditt konto. Allt du behöver hålla koll på är att du har pengar på kontot. 

Vi rekommenderar att kombinera autogiro med att få specifikationen som e-faktura eller e-postfaktura – så slipper du att få specifikationen på papper.

Hur skaffar jag autogiro?

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Gå till fliken för autogiro.
  3. Bor du i bostadsrätt – Se information på din avi hur du går tillväga. Står längst ner under ”Meddelande”.
    Bor du i hyreslägenhet – Anmäl via din internetbank. Mottagare ser du på din avi i fältet som är markerat på bilden.

Hyresavi webb.jpg

För att vi ska kunna identifiera dig skriver du ditt personnummer som betalarnummer.

  • Ditt autogiro startar när vi har fått ett godkännande från din bank.  
  • Tänk på att autogirot börjar att gälla först efter nästa kvartalsavsiering, som är en vecka in i månaderna mars, juni, september eller december.
  • Du kan på egen hand se när autogirot har blivit godkänt och aktiverat hos oss i din internetbank.
  • Går betalningen inte igenom första gången kommer en till dragning att göras dagen efter.
  • Kontakta din bank om du har problem att anmäla autogiro.

Kivra

Medlemsavier och kontrolluppgifter kommer skickas via Kivra (för de personer som har det aktiverat) från och med januari 2024. Hyres- och avgiftsavier kommer kunna skickas via Kivra från och med mars 2024. För de som har aktiverat e-faktura sedan tidigare kommer avierna även fortsättningsvis komma till internetbanken. De som registrerat sig för autogiro kommer även fortsättningsvis ha det men i de fall man även har Kivra aktiverat kommer specifikationen (som nu kommit via brev) komma dit istället.

Om ni inte önskar få avierna via Kivra gör följande:

  1. Logga in på Kivra
  2. Tryck på inställningar i menyn
  3. Klicka på avsändare
  4. Välj kategori: Brev
  5. Leta fram HSB
  6. Avmarkera digital post från avsändaren. När detta är gjort får du din faktura som tidigare.