Ny information HSB Göteborgs hantering av inkassoärenden

06 december 2015 Den 1 januari 2016 övertar Intrum Justitia hanteringen av HSB Göteborgs inkassoverksamhet. Detta innebär att medlemmar och hyresgäster som inte har betalat sin månadsavgift eller hyra i tid kommer att få inkassokrav från Intrum Justitia, inte som tidigare från HSB Göteborg. Denna nya rutin gäller även all övrig fakturahantering; såväl fakturor ställda från HSB Göteborg som från bostadsrättsföreningar.

Notera att HSB Göteborg även i fortsättningen kommer att hantera påminnelsehanteringen för berörda bostadsrättsföreningar.

Vid utebliven betalning kommer inkassobrevet, liksom i dag, att skickas ut cirka 10 dagar efter fakturans förfallodatum. Om skulden inte är reglerad cirka dag 22 in i månaden kommer Intrum Justitia att skicka ärendet vidare till Kronofogden, som överlämnar en ansökan om betalningsföreläggande till medlemmen/hyresgästen. Intrum Justitia kommer inte att verkställa eventuella utslag från Kronofogden utan att ta kontakt med bostadsrättsföreningen. Vid behov kan Intrum Justitia tillsammans med den berörda medlemmen/hyresgästen undersöka möjligheten att upprätta en amorteringsplan.

Ur bostadsrättsföreningens perspektiv är det viktigt att styrelsen följer upp saldoförteckningen i respektive månadsskifte och underrättar HSB Göteborg om man vill att någon medlem eller hyresgäst ska undantas från den hantering som redovisas ovan.

Till dig som medlem eller hyresäst

Om medlemmen eller hyresgästen har problem med att betala sin avgift till föreningen av olika anledningar är det viktigt att styrelsen underrättas så indrivningsprocessen ovan inte går igång i onödan. Det kan finnas orsaker till att ge anstånd, vilket är normalt i men endast om styrelsen informeras så vi kan meddela berörda parter i processen om undantaget.