Föreningsstämma

Årsmötet eller föreningsstämman är föreningens högsta beslutande organ och hålls en gång per år.
Årsmötet är föreningens högsta beslutande organ, vilket betyder att de viktigaste besluten under året tas på Årsmötet. På årsmötet har alla som betalat medlemsavgift och varit medlemmar under föregående år rösträtt. Här väljs bland annat styrelse för det kommande året, hur stor medlemsavgiften skall vara samt beslut om verksamhetens inriktning. - See more at: http://foreningsinfo.se/wiki/18-arsmote#sthash.2Dn1VyJd.dpuf

Tidpunkt för föreningsstämma
Föreningen brukar hålla ordinarie föreningsstämma i månadsskiftet april/maj varje år. Ordinarie föreningsstämma måste enligt stadgarna hållas inom sex månader efter utgången av varje räkenskapsår, det vill säga senast den 30 juni varje år.

Vad som sker på föreningsstämma
På föreningsstämman fattas de viktigaste besluten. Om man som medlem i föreningen verkligen vill vara med och påverka föreningens arbete är det på föreningsstämman detta ska ske.Ta därför tillvara på möjligheten att lämna in motioner.

På stämman ska styrelsen redovisa hur styrelsen förvaltat föreningen under det gångna året. Styrelsen lämnar rapport över aktuella frågor, redovisar årsredovisningen och revisionsberättelsen, balans och resultaträkningen fastställs och beslut fattas om hur vinst eller förlust skall disponeras. Vidare fattas beslut om styrelsens ledamöter skall beviljas ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. På stämman väljs också styrelse, valberedning, revisorer m. fl. för det kommande verksamhetsåret. Avslutningsvis behandlas också inkomna motioner.

Rösträtt
På årsstämma har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar en bostadsrätt gemensamt, har de tillsammans endast en röst.  Om en medlem äger flera lägenheter har denne endast en röst.  Det är viktigt att poängtera att en make eller sambo, som inte är bostadsrättsinnehavare, inte har rösträtt på årsstämma. Om medlem inte kan närvara på årsstämma kan medlemmen företrädas av ombud. I sådant fall måste fullmakt lämnas in. Medlem får på föreningsstämma medföra ett biträde.

Motion
Om man som medlem vill lyfta en viss fråga så går detta att göra genom en motion på ordinarie årsstämma. En motion kan skrivas av enskild medlem eller tillsammans med andra. Det viktigaste är att motionen ska ha inkommit innan februari månads utgång. En motion skall innehålla en bakgrund och ett förslag i form av ett yrkande.

Protokoll från tidigare föreningsstämmor
Protokoll från tidigare stämmor finns att ladda ner om du loggar in på "Mitt HSB" (länk finns uppe till höger).