Om Föreningen

Välkommen till HSB Domaren - en attraktiv förening på Borgmästaregården!

HSB Domaren består av flerfamiljehus på allt från 3 till 17 våningar, byggda till största delen på 1960-talet.

Våra 17-våningshus är cirka 50 m höga och räknas som några av Malmös högre bostadshus, efter Turning Torso, Kronprinsen och Almvikshöghusen. De spelar en roll i Malmös skyline då de syns när man närmar sig staden. Borgmästaregården ligger mellan Pildammsparken och Stadiongatan, öster om Stadionområdet.

På området har vi vårdcentral, frisörsalong, restaurang, hudvård, tandläkare, förskolor med mera. Annebergskolan och Stadionparkens förskola ligger dessutom så bra till att barnen inte behöver korsa någon väg. Är man sugen på shopping så ligger det nyrenoverade Mobilia (köpcenter) fem minuter bort. Det är också promenadavstånd till SUS (Skånes universitetssjukhus) samt Eleda Stadion.

Bussförbindelserna är väldigt goda här på Borgmästaregården. Tre utav malmös stadsbussar stannar på området. Buss nr 6 går ifrån Pildamsvägen, buss nr 3 går ifrån John Ericssons väg och buss nr 34 går ifrån Stadiongatan. Är man sugen på att åka till Köpenhamn, då tar man buss nr 999 (Gråhundsbuss) som går ifrån Stadiongatan vid Good Morning.

Vi har även en bokbuss här på Borgmästaregården. Bokbussen stannar på Annebergsgatan 19. Aktuella dagar och tider står på anslaget vid hållplatsen.

Området har många gröna ytor, vackra planteringar och uppvuxna träd. Husen varierar i storlek och är oregelbundet utplacerade. På området finns Grundskola årskurs 1-6, särskola, fritidshem, förskola, frisör, fotvård, tandläkare samt vårdcentral. I närheten av Borgmästaregården finns det stora köpcentrat Mobilia.

Inom föreningen bedrivs även studie- och fritidsverksamhet inom skilda områden, allt från vävning, dart och boule till vinprovning. Föreningen tillhandahåller kostnadsfritt lokal för aktiviteter anordnade för föreningens medlemmar.

Den sociala tryggheten är viktig. I en medlemsundersökning, som HSB Malmö gjorde, har många uttryckt att en mycket viktig fråga för dem var trygghet och säkerhet. Fastighetskontoret med sina anställda borgar för social trygghet, inte minst genom sin kunskap om medlemmarna.