Snabb fakta om HSB brf Järven

Här hittar du en sammanställning över brf:en, allt för att underlätta för dig som exempelvis är mäklare. Mer info om hur överlåtelsen går till hittar du under fliken "Till mäklare".

Namn: HSB brf Järven

Årsredovisning: Finns här

Organisationsnummer: 746000-5171

Byggår: 1959

Antal lägenheter: 323

Lägenheter fördelar sig enligt följande:

• 1 rum och kök: 33 lägenheter
  • 2 rum och kök: 114 lägenheter
  • 3 rum och kök: 147 lägenheter
  • 4 rum och kök: 28 lägenheter
  • 5 rum och kök: 1 lägenhet

Antal lokaler: 4 stycken lokaler (varav 1 innehas med hyresrätt, 1 som bostadsrätt och 1 föreningslokal)

Föreningen tillåter delat ägande: Nej. Samtliga ägare skall vara bosatta i lägenheten. Nytt beslut från 2023-11-20

Föreningen tillåter juridisk person som köpare: Nej

Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av fastigheterna: Knutstorp 1 och Knutstorp 6. Föreningens adress är Stadiongatan 55A-E och Vendelsfridsgatan 6A-B i Malmö.

Ekonomisk förvaltning: HSB Malmö

Avgiftsförändringar: Föreningen höjde avgiften 2% den 1 januari 2024.

Tomträtt: Ja

Individuell mätning och debitering (IMD): Ja, för el.

Renoveringar: Här finns information om renoveringar och underhåll.

Passersystem: Runt hela gården är det staket som bara kan passeras genom tillgång till det elektroniska inpasseringssystemet som även omfattar alla ingångar till husen samt källare.

Parkering: Föreningen förfogar över 61 parkeringsplatser (6 stycken platser har laddstolpar för elbil). P-platser finns att hyra genom föreningen för 100 kr/mån. Bostadsrättshavaren sköter sin köhantering digitalt i det inloggade läget ”Mitt HSB”.

Tv och bredband: Föreningen är ansluten till kabel-TV via Tele 2, digitalt basutbud ingår i avgiften. Bredband via Ownit, 500-1000 Mbit/ s, ingår i avgiften.

Lägenhetsförråd: Varje lägenhet har ett förråd antingen i källaren eller på vinden. Ytterligare förråd finns att hyra, även om tillgången per hus varierar och det kan vara kö till dem.

Gemensamma utrymmen: Gästrum och föreningslokal finns att hyra. Mycket fin innergård med modern lekplats, boulebana, cykelställ, sittgrupper och utegrillar. Hobbyrum samt barnvagnsrum finns också. Föreningen har också miljöhus på gården. Varje hus har tvättstuga i källaren.

Medlemsansökan: Skickas av mäklaren till föreningen vid köp av bostadsrättslägenhet. Beslut om att bevilja köpare medlemskap i föreningen fattas av förvaltningen.

Kontaktuppgifter till föreningen: Förvaltaren, kontaktuppgifter finns här.

Tips till mäklare: Hantera överlåtelsen digitalt

Med HSB Överlåtelser får alla parter som är inblandade i överlåtelser en effektiv, säker och papperslös hantering. Tjänsten innebär att du som mäklare snabbt får ut avtalet till bostadsrättsföreningen, som i sin tur enkelt kan begära in kreditupplysningar, arbetsgivarintyg med mera. Du och bostadsrättsföreningen kan sedan följa status på samtliga ärenden via sin dator.