HSB vinnare i markanvisningstävling för bostäder i Växjö

07 februari 2023

Fyra kvarter har ingått i tävlingen och det är Växjö kommun som parat ihop aktörer inom kvarteren. Under våren 2022 kvalificerades HSB vidare i tävlingen för kvarteret Kavalleriet tillsammans med Eksjöhus Bostad. Kort därefter valde HSB och Eksjöhus Bostad att ingå ett samarbete.

- Vi har valt att utveckla kvarteret Kavalleriet tillsammans och därigenom bilda en gemensam fastighet och en gemensam bostadsrättförening. Vi delar höga ambitioner gällande hållbarhet och samsyn av målgrupps- och produktanalys. Med samlad genomförandekraft ges bättre möjligheter att förverkliga projektet samtidigt som bostadsrättsföreningen får ett bättre ekonomiskt- och förvaltningsmässigt underlag, säger Kajsa Högelius, regionchef för HSBs nyproduktion.

I projektet tillvaratas en kombination av Eksjöhus långa tradition av träbyggnation tillsammans med HSBs förmåga att ta ett helhetsansvar vid framtida förvaltning av bostadsrättsföreningen.

-Både vi på Eksjöhus Bostad och HSB är vana vid att hantera bostadsutveckling från ax till limpa. Genom detta angreppssätt får vi verkligen chansen att utnyttja våra respektive styrkor. Vi är också övertygande att kvarteret gynnas av att vara sammanhängande i en fastighet och i en förening. Det gör att vi nyttjar ytor och gemensamma funktioner på bästa sätt, säger Daniel Carlsson, affärsutvecklare på Eksjöhus Bostad.

I teamet för kvarteret Kavalleriet ingår Eksjöhus Bostad, HSB samt Landskaps- och arkitektkontoren Semrén & Månsson, Tengbom och Urbio.

Fakta: kv Kavalleriet
Bostäder: 48 radhus
Upplåtelseform: bostadsrätt
Säljstart: preliminärt under 2023

Kontaktperson Kajsa Högelius 010- 451 31 55

Området Bäckaslöv erbjuder närhet till Norra Bergundasjön och Bokhuktet naturreservat samtidigt som det endast är en kort cykeltur till Arenastaden och Växjö centrum. Bildkälla: Växjö kommun

Eksjöhus Bostad är ett projektutvecklingsbolag som arbetar med bostadsutveckling av både grupphus och flerbostadshus. Vi utvecklar attraktiva bostadsområden med kvalitativa, prisvärda och hållbara bostäder i fokus. Eksjöhus Bostad ingår i koncernen LindholmsGruppen där även Eksjöhus, Eksjöhus Modulbygg och Eksjö Industri ingår.

HSB Sydost
Nyproduktion