Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSB får dubbla priser för nöjda kunder

11 februari 2021 HSB ProjektPartner kom på tredje plats i den årliga branschmätningen av bostadsutvecklare med nöjdast kunder, och inom kategorin NKI Garanti kammar HSB hem första plats.

HSBs nationella nyproduktionsbolag, HSB ProjektPartner, kom på delad tredjeplats i mätningen som omfattar kundnöjdheten i nyproduktionsprojekt med inflyttning 2020. Samtidigt ökar HSB sitt nöjd-kund-index (NKI) från 74 till 78 NKI. I kategorin NKI Garanti – som mäter kundnöjdheten två år efter inflyttningen – är HSB branschledande.

– Vi är mycket glada över att vi höjer vårt resultat och är topp-tre bland de mest uppskattade bostadsutvecklarna i Sverige. Vi är extra stolta över att ha de nöjdaste kunderna efter två år. Det är särskilt viktigt eftersom vi inte bara bygger bostäder, utan även förvaltar dem. Att vi är branschledande visar att det jobb vi gör varje dag för våra kunder och medlemmar har betydelse och att vårt systematiska arbete för att öka kundnöjdheten har gett resultat, säger Henrik Zäther, vd HSB ProjektPartner.

Bild: HSB Brf Arkaden i Växjö var det projekt inom HSB som fick bäst kundbetyg 2020 med 84 NKI. 

Mätningen av bostadsutvecklare kring kundnöjdhet görs årligen av Prognoscentret. Branschindex har höjts från föregående år och ligger för 2020 på NKI 76. De faktorer som mäts är bland annat personal, information, pålitlighet och själva bostaden.

Om mätningen

Prognoscentret är ett oberoende marknadsanalysföretag som har specialiserat sig på den nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på sammanlagt 11 000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från t.ex. Svenskt Kvalitetsindex.