Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Hur jobbar ni för att förhindra brand i huset?

19 januari 2022 Att arbeta förebyggande med brandsäkerheten är viktigt och kan rädda liv.
Brandsläckning

Systematiskt brandskyddsarbete, eller SBA, heter den tjänst som HSB Malmö erbjuder sina föreningar. 
- Det innebär att HSB har koll på föreningens brandsäkerhet, och i det ingår exempelvis att vi utför två årliga kontroller i fastigheten. Vi håller oss uppdaterade om lagar och krav som kan ändras och vi agerar support till föreningen, säger Patrik Büssow, projektledare för underhållsplaner på HSB Malmö.

Det ska finnas en brandskyddsansvarig i föreningen

Det är reglerat i lag att varje bostadsrättsförening måste ha kontroll på sitt brandskydd, och räddningstjänsten gör tillsyn att lagen sköts. Något som kanske många missat är dock att även om HSB Malmö kontrollerar brandskyddet åt en bostadsrättsförening så ska det finnas en brandskyddsansvarig i föreningen. Den har det juridiska ansvaret. Skulle en sådan saknas, ligger ansvaret på ordföranden, förklarar Patrik Büssow. 

Kostnad för föreningen

HSB Malmö har i dag SBA-avtal med cirka tio procent av medlemsföreningarna. Vissa föreningar sköter sitt brandskydd själva. 
- För en normalstor förening med 100 lägenheter landar det på ungefär 15 000 kronor vid upprättande av SBA. Vi går igenom ritningar och brandceller. Därefter är kostnaden för närvarande 20 000 kronor per år. Då ingår två årliga kontroller och support, och vi deltar vid tillsyn från Räddningstjänsten, har koll på lagar, krav och dokumentation. 

En liten summa utslaget per lägenhet, konstaterar han.
- I den bästa av världar finns inget behov, men den dagen det händer något och vi ser att föreningen saknar SBA, blir det den brandskyddsansvarige eller ordföranden som är ansvarig. Det kan även bli problem med försäkringsbolaget. 

Checklista över allmänna utrymmen

Det systematiska brandskyddsarbetet rör enbart allmänna utrymmen och Patrik Büssow nämner ett axplock av kontroller: 
- Vi har en checklista där vi exempelvis ser över att det inte står skräp i trapphuset, att dörrar till allmänna utrymmen stängs automatiskt och går att öppna utan nyckel från källaren. Vi kontrollerar brandgasventilationen i trapphuset och vi kollar att tvättstugan har två olika utrymningsvägar. Detta är bara några exempel, listan är längre än så. 

När det gäller bostäderna är det ett krav i föreningen att varje lägenhet har en brandvarnare, men det är den boendes eget ansvar att se till att den fungerar. 

Generellt är inte föreningarna jätteuppdaterade på SBA, menar Patrik Büssow. 
- Styrelsen byts ut och det kan vara lätt att missa något i all överlämning som behöver ske. Då är det klokt att låta oss hjälpa till. 

Klaus Silfver, vice ordförande i HSB brf Idogheten

Belysningen i källarens utrymningsskyltar behövde lysa starkare. Då passade föreningen på att byta till LED-lampor berättar Klaus Silfver, vice ordförande i HSB brf Idogheten

"Alla medlemmar ansvarar för att ha fungerande brandvarnare i lägenheten. Men vi hjälpte faktiskt till med installationerna för ett antal år sedan."

Högsta SBA-betyg

HSB brf Idogheten fick högsta betyg när Räddningstjänsten gjorde brandskyddskontroll på Branteviksgatan. 

- Det var rent och snyggt i trapphuset och i teknikutrymmena, de hade tydlig och välfungerande skyltning och seriekopplat brandlarm, säger Patrik Büssow som var med på tillsynen.

Ulf Sandquist är ordförande i föreningen. I styrelsen finns ett stort engagemang i frågan, säger han.
- Skulle det hända något ligger ansvaret på oss. Därför har vi valt att köpa SBA-tjänsten från HSB med de årliga kontrollerna.

Vad har ni gjort för åtgärder?
- Vi har bytt till LED-belysning i källaren för utrymningsskyltar, eftersom vi fått ett påpekande kring det tidigare. Vi har avtal med brandsläckare och de finns i alla allmänna utrymmen. Även tidigare styrelser jobbade aktivt med brandskyddsarbetet. Vi har också en fasighetsskötare med erfarenhet av detta, därför fanns ett intresse. 

Ni köper SBA tjänsten av HSB – vad gör ni själva?
- HSB sköter kontrollerna och lämnar protokoll med eventuella anmärkningar. Dessa går vi igenom och rättar till och sedan gör vi också brandlarmskontroller fyra gånger om året. Alla medlemmar ansvarar för att ha fungerande brandvarnare i lägenheter. Men vi hjälpte faktist till med installationerna för ett antal år sedan. Det var uppskattat. 

Patrik Büssow, projektledare HSB Malmö

Patrik Büssow, projektledare för underhållsplaner på HSB Malmö