Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Succé för digitalt forskningsdygn

29 april 2021 Den 15-16 april öppnade HSB Living Lab de digitala dörrarna till ett helt dygn av livesänd forskning. Att göra eventet digitalt och, sända via Youtube, var en nödvändighet som visade sig bli en lyckträff.

– Det är häftigt att se vad vi kan åstadkomma när vi jobbar tillsammans. Att vi fick in 60 inslag om framtidens hållbara boende känns smått fantastiskt. Här ser vi verkligen prov på vad samverkan kan ge för resultat, säger Emma Sarin, projektchef HSB Living Lab.

Syftet med eventet var att visa upp all den spännande forskning och utveckling som pågår i HSB Living Lab. Projektportföljen har vuxit snabbt under de första fem åren – fler än 120 projekt har startats och det kan upplevas svårt att ta till sig allt som pågår.

Visionen med livesändningen var att visa upp så många projekt som möjligt för att alla på ett enkelt sätt skulle kunna ta del av den forskning och utveckling som pågår.

– Utöver att uppmuntra till innovation och utveckling, vill vi också öka på takten för våra projekt att nå ut och komma till nytta i samhället. Genom att lyfta fram alla projekt på det här sättet skapas en knytpunkt och en större arena för alla att synas på. Målet är att få fler att få upp ögonen för projekten och ta till sig av idéer, insikter och resultat, berättar Emma.

Fysiskt event blev digitalt

Eventet planerades under lång tid och var från början tänkt att bli ett fysiskt event på plats i HSB Living Lab. Efter att ha skjutits upp flera gånger på grund av det rådande läget i samhället genomfördes det istället digitalt, men ändå som en livesändning för att skapa en känsla av närhet och puls.

– Det engagemang som alla partners och forskare lagt på att planera programpunkter och producera filmer om sina projekt är superinspirerande. Det är tydligt att arenan är en viktig plats för att nå ut till en bredare publik med den forskning och utveckling man bedriver, säger Madelaine Doufrix, projektkoordinator.

Under dygnet medverkade fler än 100 personer i de olika programpunkterna och fler än 1 500 unika besökare tittade på sändningen. 

Program med unik bredd

I HSB Living Lab finns en bredd av projekt som är unik. Här samsas unga entreprenörer och studenter med etablerade företag och avancerad akademisk forskning mot det gemensamma målet: att hitta framtidens hållbara boende.

– Bredden och mängden av projekt i sig är intressant, det blir som en smältdegel där insikter och lärdomar kan spränga gränser och nya kontakter knytas, säger Madelaine.

Programmet under HSB Living Lab 24H speglade denna bredd, och det fanns fanns inslag om allt från odling, energieffektivisering och isolermaterial till beteendeförändringar, AI och självgående robotar.

– Syftet var att dela med oss och visa upp allt spännande som pågår i huset. Genom att inspirera och sprida ny kunskap genom en bred satsning vill vi att fler ska få upp ögonen för att forska och utveckla med oss i HSB Living Lab, säger Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Living Lab.

Missade du sändningen?

Du hittar den i sin helhet på vår Youtube-kanal – och är du bara intresserad av vissa delar kan du se alla filmer och inslag från dygnet på vår hemsida.

HSB Living Labs Youtube-kanal

HSB Living Labs hemsida