Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSB vann Signumpriset - gör allt rätt och riktigt bra!

25 januari 2018 Gör allt rätt och riktigt bra! - så sammanfattade juryn sin motivering när förväntningarna införlivades och HSB idag tog emot Signumpriset för ett i alla delar utmärkt varumärkesarbete.

Det prestigefyllda priset som instiftades av Groth & Co 1995 delades idag ut för 24:e året i rad till det nordiska företag som under det gångna året utmärkt sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda och förvalta sitt varumärke.

HSB tilldelas Signumpriset för sitt konsekventa varumärkesarbete trots utmaningen med en stor och varierande målgrupp. I juryns motivering framgår det bland annat att:

Gör allt rätt och riktigt bra! Så skulle man kunna summera motiveringen för årets vinnare HSB. En bostadskooperation som bygger och förvaltar samt erbjuder bosparande under ett och samma varumärke: HSB. Visionen man arbetar mot är både enkel och krävande: ”bäst anseende när det gäller boende”.

HSB har många verktyg i sitt varumärkesarbete. Juryn tar särskilt fasta på HSBs digitala profilmaterial, bildbank, och ett formulär på det gemensamma intranätet för att anmäla olovlig användning av HSBs kännetecken. Vidare imponeras juryn av sättet som HSB internt arbetar med kunskapsspridning:

För att säkerställa att varumärkesvården sprids i organisationen utbildas varumärkes-ansvariga i HSB-föreningar. Samtidigt är det intressant att man arbetar för att sprida kunskapen om hanterandet av varumärket även till mindre vana märkesanvändare ute i föreningarna, vilket skiljer HSB från många andra märkesinnehavare. Det kanske också är detta som gör att deras varumärkesriktlinjer är föredömligt pedagogiska.

Juryn för Signumpriset avslutar sin motivering med att sammanfattningsvis konstatera att HSB bedriver ett ”I alla delar ett utmärkt varumärkesarbete”. Från HSBs sida tar man emot priset med stolthet:

– Jag är oerhört stolt över att HSB tilldelats Signumpriset, ett oslagbart bevis på att vi har ett välskött varumärke som står sig starkt i kraftig konkurrens. Det ger kraft att fortsätta arbetet med att vårda och skydda HSBs varumärke, säger Angelica Sandgren, varumärkesansvarig HSB Riksförbund.

– Det här priset visar att en snart hundraårig kooperation som HSB är helt i takt med tiden. HSB består av 28 självständiga regionala föreningar som alla ska samsas i ett varumärke. Priset visar att ett konsekvent varumärkesarbete verkligen lönar sig. Tillsammans blir HSB en stor och stark samhällsbyggare som skapar värde över hela landet, säger Maria Isacsson, marknads- och kommunikationschef HSB Riksförbund.

Årets nominerade var, förutom HSB, apotea.se, ECCO, Karolinska Universitetssjukhuset samt Skogaholm.

Tidigare vinnare är: Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Icehotel, Hästens, Gröna Lund, Indiska, Findus, Fjällräven, Marimekko, Löfbergs Lila, ICA, Tetra Pak, Svenska Dagbladet, Absolut, Atlas Copco, ITT Flygt, Carlsberg, Bang & Olufsen, Statoil, AGA, Ramlösa och Volvo.

Under #signumpriset2018 på Instagram finns bilder från prisutdelningen.
Juryns motivering i sin helhet kan du ladda ner här.