Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSBs boendesociala tjänster löser känsliga situationer

29 december 2020 Styrelsen i en HSB-bostadsrättsförening upptäckte så kallad samlingsproblematik hos en av medlemmarna. HSB Skånes bosociala avdelning kopplades in och lyckades lösa den känsliga situationen på ett sätt som resulterade i att alla berörda blev nöjda.

Ibland ställs styrelser i bostadsrättsföreningar inför boendesociala situationer som är extra känsliga och svåra att hantera. Det hände styrelsen i en bostadsrättsförening i Skåne, som vid en lägenhetsbesiktning upptäckte att personen som bodde där hade ett problematiskt samlarbeteende. Lägenheten var stökig och överhopad med saker som den boende samlat på sig under lång tid, vilket utgjorde en brandrisk och var på väg att leda till en sanitär olägenhet.

Efter att ha försökt prata med personen vid flera tillfällen utan framgång, vände sig styrelsen till HSB Skåne för att få stöttning. Först var både förvaltare och jurist inkopplade, men snart hamnade ärendet hos Jennifer Reed på den bosociala avdelningen. Hon började med att försöka få kontakt med den boende via telefon.

– Personen ringde upp mig strax efter jag hade lämnat ett meddelande. Jag sa då att jag hade fått höra att det fanns en samlingsproblematik, och så frågade jag om hen behövde hjälp. Det gjorde hen, berättar Jennifer. 

De kom överens om att Jennifer och en kollega skulle komma dit på ett hembesök.

– När vi kom in i lägenheten såg vi direkt att det inte gick att ha det så här. Det var grejer precis överallt. Vi fick plocka bort tidningshögar ur soffan bara för att kunna sätta oss, säger Jennifer.

Det visade sig att den boende som levde ett ensamt liv, inte riktigt hade insett problematiken med sitt samlarbeteende. Hen var däremot positivt inställd till att få hjälp.

"De flesta är samarbetsvilliga"

– Personerna vi möter är nästan alltid samarbetsvilliga, även om det händer någon gång att det går lite trögare, berättar Jennifer. Vi upplever ofta att det ligger en viss ”tyngd” i att vi kommer från HSBs bosociala avdelning, vilket kan underlätta att få kontakt. Den boende lämnade sitt samtycke till att Jennifer tog kontakt med berörda myndigheter.

Hen förstod att vi på HSB är inriktade på att ordna ett gott boende, samt att hen var tvungen att göra sig av med saker och städa för att inte riskera att bli bostadslös. Tillsammans ordnade Jennifer och den boende att en magasineringsfirma kom och tömde lägenheten. Mycket slängdes och annat magasinerades. Därefter kom en städfirma och gjorde en ordentlig storstädning. När bostaden var rensad och ren var det dags för en ny besiktning, och den här gången fick lägenheten godkänt – till både den boendes och styrelsens lättnad.

"Skönt att processen sköttes av en utomstående part"

– Det var skönt att vi i styrelsen inte behövde vara så engagerade personligen i den här processen, utan att den sköttes av en utomstående part. På så vis har händelsen inte påverkat relationen mellan oss som bor här, säger föreningens styrelseordförande.

– Nu när jag träffar vederbörande kan vi heja på varandra och prata om vädret och allt möjligt utan att någon känner att den behöver ta upp problemet.

Styrelsen planerar att följa upp ärendet med hembesök hos den boende för att säkerställa att hen mår bra och inte återfaller i sitt samlarbeteende.

– Det finns ett gott samarbete med återrapporteringen* mellan parterna, vilket är nödvändigt för att insatsen ska vara framgångsrik, menar styrelseordföranden.

Patologiskt samlande
Samlingsproblematik kan ha många bakomliggande orsaker, men ibland handlar det om patologiskt samlande (disposofobi), vilket är en psykisk störning. Patologiskt samlande innebär att den drabbade har svårt att göra sig av med saker på grund av ett upplevt behov att behålla dem, vilket leder till att hemmet ofta blir stökigt och överbelamrat.

*Återrapporteringen sker främst via telefon och all hantering av personuppgifter sker i enlighet med dataskyddsförordningen, GDPR.

Text Åsa B Hoffman
På bilden: Jennifer Reed arbetar på HSB Skånes bosociala avdelning, foto Andreas Hillergren

HSBs boendesociala tjänster

Avdelningarna som hanterar boendesociala frågor inom HSB har olika namn och innehållet i tjänsten kan variera lite mellan olika regionala HSB-föreningar, men upplägget är i grunden detsamma. Till exempel:

  • Gör hembesök och har samtal med boende samt kontaktar anhöriga. (Är även tillgängliga efter gängse kontorstid vid behov.)
  • Kontaktar socialtjänst, omsorgsförvaltningar och övriga myndigheter.
  • Kontaktar sjukvården.
  • Hanterar störningsärenden: Gör hembesök hos alla parter, hittar orsaken till störningen, medlar vid behov.
  • Hjälper till när boende inte betalar månadsavgiften/hyran; föreslår och upprättar avbetalningsplan.

Kontakta din regionala HSB-förening för mer information.