Portsystem & Nycklar

All hantering går via HSB Kund- och Medlemsservice (KOMS) på tfn: 010-442 11 00 eller maila till service.stockholm@hsb.se.
Även koppling av porttelefon till ditt telefonnummer. KOMS gör sedan en beställning hos Aspuddens Lås.

Du kan också kontakta Aspuddens Lås direkt på tel 08-971000 och göra egna beställningar.
Du ska då ska ta med dig sista hyresavin eller överlåtelseavtal samt legitimation och provnyckel (d.v.s. den nyckel som skall kopieras). Nycklarna måste hämtas PERSONLIGEN.

Aspuddens Lås ligger i Västertorp på Störtloppsvägen 21

Övre låset till lägenheten är skyddat och bara en firma har rätt att tillverka extra nycklar. Behöver du fler nycklar kontakta HSB Kund- och Medlemsservice. Varje lägenhet fick 4 nycklar när dörrarna byttes 2001. Då det finns över 6 nycklar till lägenheten och om inte samtliga finns kvar rekommenderar styrelsen att låscylindern byts ut. Denna kostnad betalas av lägenhetsinnehavaren. Nycklarna till översta låset i din dörr går även till vinden och källaren i din fastighet och till grovsoprummet. 

När portsystemet startade december 2006 fick varje lägenhetsinnehavare kvittera ut 4 portbrickor. För att öppna porten läggs brickan mot koddosan och porten öppnas. Det fungerar på samma sätt för att komma in i cykel- och barnvagnskällarna i fastigheten. Brickan fungerar bara i den fastighet du bor i och för att komma in i bytesrummet (på gaveln Blommenbergsvägen 159). Brickor går att köpa via HSB Kund - och Medlemsservice. Koddosorna drivs av el men har en batterireserv som aktiveras om strömmen skulle brytas. Batterireserven kontrolleras och byts regelbundet av Aspuddens lås.

Portkoder byts ungefär var 6:e månad. Kontakta HSB Kund - och Medlemsservice för att få koden till din fastighet. De nya koderna finns även aviserade på Mitt HSB (tidigare HSB portalen). Du loggar in på mitthsb.hsb.se väljer fliken HSB Bostadsrättsförening Entitan i Stockholm och i listan till vänster väljer du Mina dokument och laddar ned dokumentet med nya portkoder. Se bifogat dokument längre ned.

Porttelefon. För att besökare ska kunna komma in kan de ringa på porttelefonen. Bredvid porttelefonen finns ett anslag med nummer till de olika lägenheterna i trappan. Besökare trycker det nummer som står bredvid ditt namn på porttelefonen följt av fyrkant. Om du meddelat ditt telefonnummer till HSB Kund - och Medlemsservice kommer det att ringa på din telefon och du kan svara och prata med den som ringer. Vill du öppna porten trycker du på 5:an. Det kan bara vara ett telefonnummer per lägenhet. Porttelefonerna är stängda mellan kl. 22.00 och 6.00 för att slippa bli väckt av busringningar.

Borttappade nycklar och brickor till portsystem. Tänk på att alltid anmäla förlorade brickor och nycklar till föreningen via HSB Kund- och Medlemsservice. Under ordinarie omständigheter bör alla ha fyra brickor till portsystemet. Har du färre än så är vi tacksamma om du meddelar det och anger nummer på de brickor ni har, så kan de forlorade spärras.

Portarna har uppställningsfunktion i dörrstängaren. Portarna stannar i öppet läge när man ställer dörrstängaren i sitt max lägge. Bara att trycka till porten lätt så stängs den.

Vid försäljning av din bostad i Bostadsrättsföreningen Entitan ska ni som säljare anmäla brickor med tillhörande bricknummer som står på brickan till Aspuddens lås. Ni anmäler detta via mail aspuddenslastjanst@telia.com eller telefon 08-97 10 00.