Nytt P-tillstånd köps via Parkandos kundportal

10 januari 2022 Vid årsskiftet 2021/22 slutade ditt nuvarande P-tillstånd (via Parkera.se) att gälla och möjligheten att betala din parkeringsavgift via EasyPark-appen. Tjänsten Parkera.se som har hanterat våra P-tillstånd är stängd för förnyelse av P-tillstånden. Samfälligheten bytte i december leverantör som framöver ska hantera P-tillstånden och betalningen av P-avgiften för boende och företag/personal i området. Den nya leverantören heter Parkando.

1 december 2021 öppnar Parkandos sin kundportal för köp av P-tillstånd för boende och företag i området. Du når kundportalen via Järla sjös hemsida under parkering i Järla sjö. Du kommer få information i din brevlåda om hur du ska gå tillväga för att köpa ditt P-tillstånd framöver.

  • Fram till den 31 december 2021 kommer Parkando och EasyPark fungera parallellt, dvs köpa p-avgiften (30-dagars period). Den 1 januari 2021 stängs möjligheten att betala P-avgiften via EasyPark-appen för boende- eller företagsparkering.
  • Betald P-avgift (via EasyPark) för en 30-dagarsperiod (eller fler 30-dagarsperioder för de som har gjort den typ av köp via EasyPark-appen) som löper in i januari/februari/mars 2022 gäller perioden ut. OBS! Se bara till att du INTE köper ett nytt P-tillstånd (inkl. månadsavgiften) via Parkandos kundportal för än din betalda parkeringsperiod har löpt ut via EasyPark. Risken är att du betalar P-avgiften två gånger för din boendeparkering och inte kan få tillbaka dina pengar.
  • Från och med januari/februari/mars 2022 behöver alla boende och företag i Järla sjö ha ansökt/köpt P-tillstånd via Parkandos kundportal för att undvika en kontrollavgift.
  • Du behöver Mobilt Bank-ID för att kunna logga in på Parkandos kundportal. Om du inte har ett Mobilt Bank-ID, en e-postadress eller en mobiltelefon kontaktar du Parkandos kundtjänst för hjälp. 
  • För att kunna köpa ett P-tillstånd kommer du också behöva skriva in din lägenhets unika P-tillstånds-ID innan innan köp.
    – ”P-tillstånds-ID:et för boende i Järla sjö är en unik kod som är kopplad till den boendes lägenhetsnummer inom respektive Brf. Om boende har glömt bort sitt P-tillstånds-ID ska den boende kontakta sin styrelse för hjälp. Fram till 1 februari kan du som boende även logga in på tjänsten www.Parkera.se och där även hitta ditt P-tillstånds-ID.
    – P-tillstånds-ID:et för företag (personal) gäller bara dagtid och är kopplat till dennes företag eller dennes fastighet i området. Kontakta områdesförvaltningen på info@jarlasjo.se för mer information om vad om gäller för ditt företag eller din personal.”
  • EasyPark kommer att finnas kvar för våra besökare till området.
  • Ett hushåll kan maximalt ansöka/köpa två P-tillstånd per hushåll oavsett om bilen (bilarna) parkeras i ett av samfällighetens garage (garageavtal inkl. P-tillstånd) eller utomhus (P-tillstånd inkl. månadsparkerings avgiften)– Exempel: När ett hushåll tecknar (eller har) ett garageavtal för bil 1 ingår det ett P-tillstånd i garageavtalet och kostnaden är för närvarande 900 kr/mån. Införskaffar hushållet en ytterligare bil (bil 2), kostar detta P-tillstånd för boendeparkering utomhus 700 kr/mån (400 kr/mån+300 kr/mån). Ett hushåll får inte teckna garageavtal för två bilar.
  • För dig som har en garageplats och bara en bil i hushållet berörs i dagsläget inte av detta byte av tillståndshanteringssystem.

Parkandos lösning erbjuder följande fördelar:

  • Du köper ditt P-tillstånd (Inkl. månadsparkerings avgiften) via Parkandos kundportal. Avgiften (inkl. moms) är för närvarande – 400 kr/mån för bil 1 och 700 kr/mån för bil 2 för boende och 600 kr/mån för företag i området.
  • Du betalar varje månad tills du säger upp P-tillståndet (fungerar som ett avtal).
  • Avisering med faktura via posten eller via e-post eller autogiro.
  • Du byter reg.nummer vid bilbyte på ett ställe – via Parkando-appen eller via kundportalens ”Mina sidor”.

https://jarlasjo.se/2021/12/01/nytt-p-tillstand-kan-kopas-via-parkandos-kundportal-1-december-2021/