A-Ö

A

-Anslagstavlan utanför lokalen - är det ställe där all information, som gäller Västerbris, anslås. Så kika förbi där med jämna mellanrum så du inte missar något!

B

•Bastu – nyckel finns hos Daniel Eriksson, Norrholmsvägen 123. Det kostar 300kr i deposition att hämta ut en bastunyckel som återfås vid återlämning.
•Bredband – ingår inte i månadsavgiften.

D

•Diverse utrustning – i föreningen finns en elektrisk häcksax, byggfläkt mm.

E

•El – Nätleverantör är Boo Energi. Till Västerbris gemensamma utrymmen köper föreningen el från Boo energi samt från Jämtkraft

F

Fastighetspärmen - vi har en pärm där vi dokumenterar allt som görs utvändigt och på områdets allmänna ytor, såsom t ex målning, reparationer, inköp etc.
•Felanmälan av föreningens utrustning – görs till HSB Stockholm, tel. 010-4421100, vardagar kl.08.00-16.30 eller till servicecenter@stockholm.hsb.se. Jourfall tel. 08-695 00 00.
•Felanmälan av sådant som varje boende själv ska betala – det står var och en fritt att anlita valfri firma, men man kan också vända sig till HSB Stockholm och samma telnr och mailadress som ovan. Hos HSB Stockholm slipper man framkörningsavgiften, genom att vi har vår tekniska förvaltning hos dem.
•Fläktmotorer - ett par medlemmar har råkat ut för att fläktmotorn på taket har gått sönder. Stadgarna lämnar ett visst utrymme för tolkningar av vem som egentligen bär ansvaret för att reparera dessa. Styrelsen har därför fattat beslut om att föreningen tar ansvaret för reparation av fläktmotorerna på taket.
•Föreningens brevlåda - den sitter utanför dörren till tvättstugan Nhv 119 och om du vill kan du komma i kontakt med styrelsen den vägen.
•Föreningslokalen - lokalen kan nyttjas av föreningens medlemmar. I lokalen finns ett mindre kök, porslin och husgeråd, bord och stolar. Är beräknat för 40 gäster. Bokningslista finns på anslagstavlan i lokalens hall, där finns även reglerna anslagna.. Priset är 500kr i depositionsavgift, och 200kr i avgift som betalas in till föreningens konto i HSB. Medtag underlag på betalning när du hämtar ut nyckeln till lokalen.

G

•Garagegrinden - skall hållas låst dygnet runt. Varje medlem som har plats i garaget har fått en varsin dosa till grinden
•Garageplats - kostar 400 kr/mån i carport, 450 kr/mån i skyddsrumsgaraget och 520 kr/mån i enskilt garage. Fn kö. Ansvarig för parkeringen är Hanna Mankeus.
•Grannsamverkan - hjälps åt vid semestrar och andra tillfällen när behov uppstår! Träffar ni någon som verkar vilsen, fråga om ni kan hjälpa till. Tyvärr har det förekommit inbrott i garagen och på parkeringen tidigare. Det har även hänt att mindre ärliga personer gått in i lägenheter och stulit, detta trots att de boende varit hemma. Så en rekommendation är att hålla ytterdörren låst även när man är hemma.


•Grovsoprum - föreningen har inget grovsoprum
Närmaste miljöstation finns vid OK/Q8 i Orminge, samt vid Mensättravägen/Värmdövägen. Ytterligare information om sophantering finns på www.nacka.se.


H

•Hemförsäkring för bostadsrätt - viktig att du har ett bostadsrättsskydd inbakat i din hemförsäkring.
•Hushållssopor - vi sorterar vissa sopor som förpackningar av hård plast, papper och plåt, mat samt färgat och ofärgat glas. Tänk på att i det nedre soprummet slänger man bara kartong/wellpapp och tidningar. Vänligen kika extra noga vart man slänger vad. Föreningen tillåter inte att man ställer ner andra saker där, varken innanför eller utanför.

K

•Kartonger – finns det speciella returbehållare för i grovsoprummet. OBS att kartongerna ska plattas till!

P

•Parkeringsdäck: P-plats - finns med el 340 kr/mån, utan el 260 kr/mån. Fn kö.

Parkeringsautomat: För gäster är de två första timmarna gratis, därefter kostar parkeringen 4 kr / timme

R

•Redskapsförråd - Vi har byggt ett redskapsförråd i direkt anslutning till soprummet för hushållssopor och där vi förvarar föreningens trädgårdsredskap. Samma nyckel som till tvättstugan.
•Returpapper och tidningar - så smått som möjligt samlar vi det i grovsoprummets "pappersdel".

S

Stadgarna har delats ut i brevlådan till alla boende

•Sandlådorna - viktigt att locken på sandlådorna stängs när ni lämnar dem, annars går katterna i dem.

T

•Trädgårdsavfall - slängs i första hand på städdagarna i den då beställda conteinern, annars på baksidan av garaget. För att komma dit går man genom garagebyggnaden.
•TV – leverantör är Comhem, vars basutbud ingår i månadsavgiften.
•Tvättstugan - det finns tre vanliga maskiner, en torktumlare, två torkskåp, centrifug. Vid fel i tvättstugan, sätt en lapp på den maskin som felet gäller med en kort beskrivning av problemet samt ring felanmälan på HSB 010-4421100

•Undercentralen – har på senare år renoverats och en mät- och styrdator har installerats. Meningen är att vi ska få kontroll över våra flöden och på så vis kunna ställa in dem så ekonomiskt som möjligt. Vår tekniska förvaltning kommer dessutom regelbundet att kontrollera att allt fungerar som det ska.
•Underhållsplan - vi har en 20 årig underhållsplan för föreningen, upprättad av företaget PFU-teknik. Sedan 2010 finns underhållsplanen även på elektronisk form.

V

•Ventilation - i föreningen har vi ventilation av typen mekanisk frånluft. För varje lägenhet finns en fläktmotor på husets tak. För att ventilationen skall fungera måste fläktmotorn gå hela tiden.Obs! Det innebär att om man köper en ny köksfläkt måste man köpa en typ som inte går att stänga av helt. Rätt fläkt har benämningen Franke tender alliance villa 724-16.


•"Vi i Västerbris" – är föreningens informationsblad, som kommer ut några gånger om året och distrubieras till era brevlådor samt läggs upp på hemsidan.
•Värmeanläggning - husen värms av fjärrvärme genom varmvatten som kommer till föreningens undercentral från panncentralen i Orminge centrum. I undercentralen omvandlas värmen i värmeväxlaren till radiatorvatten resp. tappvarmvatten, som via rör går till varje hus. Radiatorerna är kopplade i en slinga på varje våning, i ett sk enrörssystem. Rördragningen är seriell.

Obs! Om man tar bort en radiator får man inte plugga igen rören utan måste koppla ihop dem så att vattnet kan cirkulera i lägenheten. Om man kopplar in en handdukstork till värmesystemet får denna inte stängas av helt, eftersom cirkulationen genom lägenhetens radiatorer då stoppas.
•Västerbrispärmen - samtliga hushåll har fått en sådan. Där finns information om föreningen, om boende i bostadsrätt, om värmeanläggningen, ventilationen, sophanteringen mm. Samla allt som har med just din lägenhet att göra i den pärmen. Det är meningen att pärmen skall stanna om du flyttar, så nästa innehavare har lika bra koll som du.

Å

•Återvinningscentraler - finns utmed Boo gårdsväg och i Östervik, för öppettider se Nacka kommuns hemsida.