X

Pandemin gav dem en flygande start

26 februari 2021 Deras affärsidé växte fram redan före coronapandemin och gick ut på att göra rent mobiler från bakterier av olika slag. Så skulle de förebygga att mobiler som skickas runt bland vänner inte för influensasmitta vidare. När pandemin kom förändrades läget snabbt och UF-företaget Ren Mobil fick en flygande start. De har nyligen kammat hem titeln ”Årets tajmning”.

– Man kan jämföra bakteriemängden på mobilen med en toasits – det är tio gånger så mycket bakterier på mobilen, säger företagets vd, Moa Abrahamsson. Bakterierna syns ju inte och Coronaviruset kan leva i upp till 28 dagar på mobilen. Detta ville vi göra något åt.

Det fanns några få våtservetter anpassade för mobilglas när de startade, men inga av dessa hade antibakteriella egenskaper. De tog bara bort fett och smuts.

– Vi ville ha en kvalitetsprodukt och vi var eniga om att den skulle vara helt svenskproducerad, säger Wenke Bastin, marknadschef.

De hörde av sig till en leverantör av våtservetter, som efter upprepade kontakter blev intresserad av att utveckla produkten. Nu satte en intensiv period igång. Eftersom de nya våtservetterna innehöll alkohol för att bli antibakteriella blev flera myndigheter, laboratorium och kemister också inblandade.

– Vi hade ett högt tempo i produktionsledet, samtidigt som vi behövde få in pengar för att betala fakturorna, säger Anna Younan, ekonomichef. Vi hittade en lösning med förköp och sålde 250 förpackningar utan att kunderna ens hade sett dem!

I samma veva kom pandemin och marknaden blev hetare än någonsin. Produktionen kom äntligen igång av de antibakteriella våtservetterna anpassade för mobilglas.

– De kliniska testerna visar att den avlägsnar 99,9 procent av alla virus och bakterier, säger Anna.

De får leveranserna hem till Bollnäs och förpackar våtservetterna i snygga kartonger som de designat och tagit fram själva. De packar sedan alltsammans hos en av deras UF-rådgivare och har hittills sålt närmare 500 förpackningar. I varje förpackning ligger det tjugo våtservetter samt en putsduk.

– Vi ligger i början av försäljningen, eftersom det tog rätt lång tid att komma hit, berättar säljchefen Marcus Stenberg. Men nu ser det riktigt bra ut och vi säljer till både privatpersoner och företag.

En av de största utmaningarna hittills var när leverantören krävde att de skulle beställa en halv miljon våtservetter för att sätta igång utvecklingen av produkten.

– Det var ju helt orealistiskt för oss, så vi fick tänka om och ”pitcha” om vår produkt. De nappade när de såg vårt stora engagemang och vi kom överens om en betydligt mindre upplaga, säger Moa.

Den målgrupp de riktat in sig på är främst kvinnor i medelåldern.

– Vi tror att vår produkt passar denna målgrupp utifrån att de i större utsträckning är måna om sin hygien, sin omgivning och dessutom köpstarka, säger Wenke.

– Vi tror att ingen lagt ned så mycket tid på förarbete, framtagning och design som vi har gjort, och där tror vi att vi ligger i framkant i UF-världen, säger Isaac Bolinder, grafisk designer.

Specialerbjudande för medlemmar i HSB

Ordinarie pris är 149 kr för 1 kartong och 349 kr för 3 kartonger. Till HSBs medlemmar erbjuder de 1 för 129 kr och 3 för 300 kr. Ange HSB vid beställning i UF-Gallerian.


Stäng artikel