X

HSBs digitalisering - underlättar för styrelse och medlemmar

03 mars 2021 Tjänster som är smarta och sköter mycket av det administrativa styrelsearbetet automatiskt – så att ni i styrelsen kan fokusera mer på det som kräver ert personliga engagemang – nej, det är inte en dröm. Det är HSB som digitaliserar för att ta styrelsearbetet till en ny nivå.

I hela samhället sker en digital förflyttning, där mycket av det som tidigare skedde på papper i dag sker digitalt. Detta gör att boende och styrelser ställer allt högre krav på effektiva digitala verktyg till stöd i ärenden som rör boendet och styrelsearbetet. Därför utvecklar HSB hela tiden nya digitala tjänster för styrelserna och föreningens medlemmar.

– Precis som i andra delar av sitt liv vill många gå från tjocka pärmar överfyllda med papper till att snabbt kunna sköta sina ärenden på dator eller smarta telefoner, säger Jesper Josbrant, vd på HSB Affärsstöd.

Men det handlar inte bara om att digitalisera, det vill säga flytta från analogt till digitalt, utan också om att automatisera, det vill säga göra systemen så smarta att de gör mycket av arbetet själva.

– De här tjänsterna fylls av smarta funktioner som underlättar arbetet för styrelsen. De hämtar information och fyller i automatiskt, de påminner om något glöms bort och de ger förslag på hur möten kan struktureras – man slipper helt enkelt oroa sig för att något ska gå fel. Tjänsterna fungerar som er digitala assistent som guidar er rätt.

Till exempel finns inte längre en risk att fysiska pappersprotokoll som ska skrivas under försvinner, eftersom det finns en tjänst som tillhandahåller e-signering och ser till att rätt person får dokumentet i rätt ordning. Är du ordförande, ser tjänsten till att du har tillgång till det en ordförande behöver, samma sak om du exempelvis ingår i valberedningen eller är suppleant.

– Det blir lätt att göra rätt, och det tror vi gör det enklare att rekrytera nya ledamöter till föreningarnas styrelser. Inte minst kan det bli enklare att locka unga att sitta i styrelsen när de kan använda digitala verktyg i styrelsearbetet. Det minskar tidsåtgång och osäkerhet och känns dessutom självklart för en generation uppvuxen i den digitala eran, säger Jesper.

HSB Affärsstöd – som är en del av HSB och som utvecklar de här tjänsterna – har funnits i fem år. Arbetet har kommit långt:
– När vi jämför oss med våra konkurrenter ligger vi redan i framkant. Och även om det är HSB som står för systemutvecklingen, så är det inte minst användarna av våra digitala tjänster som formulerar kraven på det vi utvecklar. På så sätt säkerställer vi att våra medlemmars och kunders behov hela tiden är grunden för vårt arbete, avslutar Jesper Josbrant.

 

Text Karin Aase Illustration Tomas Lindell 


Stäng artikel