X

Kompletterande information till föreningar med avtal om jour/felanmälan Vi förändrar våra rutiner för utlämning av nycklar fr.o.m. 1 mars 2020.

20 februari 2020 Idag förvarar och hanterar vi nycklar till era fastigheter. De är inlämnade till oss i samband med att avtal för felanmälan/jour har ingåtts med HSB Boservice. Vi använder nycklarna för att kunna utföra och fullfölja det avtalet.Från och med förste mars i år kommer vi inte längre lämna ut dessa nycklar till externa aktörer. Det beror på att vi måste upprätthålla säkerheten för nyckelhanteringen och säkerställa vårt ansvar för denna.

De föreningar som berörs av den här förändringen och ev. inte har egna nycklar rekommenderar vi att låta tillverka minst en nyckeluppsättning (huvudnycklar m.fl.) för eget bruk. När föreningen anlitar externa leverantör får den i fortsättningen låna ut de nycklar som finns i sitt eget förvar.

Vi kan också rekommendera Certego eller BB-Gruppen som säljer nyckelhantering som en tjänst.

Om föreningen har ett annat pågående avtal med HSB Östergötland är det möjligt att vi internt kan låna nycklar av HSB Boservice under förutsättning att ni godkänt detta. Det gör ni enklast genom att fylla i detta avtal och sedan skickar in detta till HSB Östergötland.

Har ni frågor är ni välkomna att höra av er till Lena Hellman på 013-470 78 23 eller lena.hellman@hsb.se

FRÅGOR OCH SVAR OM NYA RUTIEN FÖR NYCKELHANTERING:

  • Varför kan vår bostadsrättsförening inte fortsätta att hämta nycklar som vi gjort tidigare på era kontor?
    Svar: Nycklarna är inlämnade till HSB Boservice för att de ska kunna fullgöra sina avtal för jour/felanmälan. Nycklarna ska användas enbart av vår egen personal eller av oss anlitad firma. Det är ett stort ansvar att låna ut nycklar som vi gjort hittills. Framöver måste vi upprätthålla säkerheten för nyckelhanteringen och säkerställa vårt ansvar för denna.

  • Har ni kontrollerat att detta inte ingår i vårt avtal med HSB Östergötland?
    Svar:
    Vi har granskat våra avtalstexter och i avtalen hänvisas till personal och med det menas anställd hos HSB Boservice, inte personal ”generellt”.

  • Vi har ett avtal med er om nyckelservice/låsöppning. Vad gäller för det avtalet?
    Svar: Det finns ett fåtal bostadsrättsföreningar som har avtal om nyckelservice och/eller låsöppning (som utförs av Securitas)
    Dessa bostadsrättsföreningar måste ge en fullmakt till de som ska hämta ut nycklar.
  • Hur ska vår bostadsrättsförening lösa nyckelförvaring och utlämning?
    Svar: Bostadsrättsföreningen bör ha minst en uppsättning av nycklar (huvudnyckel m.fl.) i eget förvar. Dessa kan er bostadsrättsförening låna ut (kvittens rekommenderas) när man anlitar externa leverantör.

  • Hur kan vi i vår bostadsrättsförening förvara nycklarna på ett tillförlitligt sätt?
    Svar:  Det är ert försäkringsbolag som ställer krav på hur nycklar ska förvaras. Kontakta dem vid frågor om säker förvaring av nycklar.

  • Hur har HSB Östergötland kunnat lämna ut nycklar tidigare?
    Svar: Enligt praxis/gammal hävd har detta pågått i flera år. Utlämning av nycklar har också ökat för varje år som gått. Idag finns det exempel på att även boende i bostadsrättsföreningarna hänvisar de hantverkare som de själva anlitar att hämta huvudnyckel på HSB: s kontor. Nu är det dags för oss att uppdatera vår rutin och hålla oss till det som vi avtalat om med bostadsrättsföreningarna.

  • Hur blir det med andra avtal som vår bostadsrättsförening har med HSB Östergötland där nycklar krävs för uppdragets fullgörande? Till exempel energiavtal och avtal om Egenkontroll (Fastighetsägarens ansvar).
    Svar: I detta utskick har vi bifogat ett avtal som ni kan skrivas på och använda om ni vill tillåta att andra avdelningar inom HSB Östergötland får låna inlämnade nycklar för sina uppdrag i er bostadsrättsförening.

 


Stäng artikel