På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng

3 juli 09.30-10.30 KFO. Förändra eller dö

08 maj 2018 Hur påverkas näringslivet av att den unga generationen lägger större vikt vid företags patos och värderingar? Hur ska företag göra för att vara framgångsrika även i framtiden när nya värden styr? Hur fungerar det rent konkret när företag inte enbart styrs av vinstintresse?

Det debatterade under tisdagen en panel bestående av Petter Skogar, Förbundsdirektör, KFO, Magdalena Gerger, vd, Systembolaget, Britt Hansson, vd, OK ekonomisk förening, Lars Hjälmered, Riksdagsledamot, Moderaterna, Erik Strand, vd, koncernchef och tf affärsområdeschef Hälso- och sjukvård, Praktikertjänst och HSBs vid Pernilla Bonde.

Idéer och värderingar får en allt viktigare roll. Förändringen påverkar hur framtidens näringsliv kommer att se ut. Vad vi står inför kan beskrivas som ett paradigmskifte. Under seminariet bjöds en blick in i framtidens näringsliv och hur det förändras i takt med att tydligare värderingar blir allt viktigare, såväl för arbetstagare som för konsumenter.

-        Det moderna företaget kan ses som en ansvarsfull medborgare, sa Petter Skogar, KFO. Företag som har fokus på annat än bara vinst kan attrahera morgondagens arbetskraft.

Värderingsstyrda företag spelar en viktig roll både för näringslivet och för att utveckla välfärden. I en engagerad och hållbar värld krävs förutsättningar för nya affärsformer. Bland annat måste politikerna se till att rätt förutsättningar för värdestyrt företagande ges.

-        HSB är en demokrati, det vi gör tar tid och förankras underifrån. Vi behöver inte vara kortsiktiga vilket gör att vi kan tänka på ett annat sätt i kriser, det är då vår styrka kanske blir allra tydligast, sa Pernilla Bonde vd HSB.

Allt fler i den yngre generationen vill arbeta i företag som bidrar till en positiv samhällsutveckling. De väljer också hellre produkter och tjänster från företag som lever upp till deras värderingar. För att konkurrera på framtidens arbetsmarknad och om framtidens kunder måste företag därför satsa mer på värderingstänkande.

 

Arrangör: Arbetsgivarföreningen KFO
Plats: Clarion Hotel Wisby, Strandgatan 6
Medverkande:
  • Petter Skogar, Förbundsdirektör, KFO
  • Magdalena Gerger, vd, Systembolaget
  • Britt Hansson, vd, OK ekonomisk förening
  • Pernilla Bonde, vd, HSB
  • Lars Hjälmered, Riksdagsledamot, Moderaterna
  • Erik Strand, vd, koncernchef och tf affärsområdeschef Hälso- och sjukvård, Praktikertjänst
  • Anja L Sundberg, moderator