Välkommen! (hem)

HSBs Brf Dragonen ligger vid Sätunavägen i Märsta. Föreningen består av sex hus, grupperade kring 2 gårdar, Sätunavägen 19-24. Husen är byggda 1962-63. Brf Dragonen är den andra bostadsrättsföreningen, som byggdes av HSB Arlanda. Föreningen har ett attraktivt läge i Märsta med gångavstånd till kommunkontor, vårdcentral, järnvägs- och busstation och till närservice vid Sätuna Torg. Föreningens hus ligger vid Kanonkullen och har nära till det grönområde, som finns runt kullen.

Lägenheter:

Samtliga hus har 3 våningar utöver markplanet med varierande antal portuppgångar. Två av de hus, som byggdes först (Sätunavägen 20 och 22) har 9 lägenheter i varje uppgång, ettor, tvåor och treor.
Övriga hus har treor och fyror. Det finns också 3st femmor.
Dessutom finns i vissa hus små lägenheter i markplanet om ett eller två rum med kokvrå eller litet kök
Föreningen har 180 lägenheter med bostadsrätt. Antalet lägenhetsöverlåtelser håller sig kring 10% per år. Samtliga lägenheter har datauttag för 10 Mbit bredband, leverantör är Bredbandsbolaget.

Lokaler:

Föreningen har två lokaler med bostadsrätt. Dessa lokaler disponeras av Sigtuna kommun och har genom åren använts för lekskola, dagis, skola, invandrarundervisning, förskola m.m.
Ytterligare två lokaler hyrs ut för kommersiell verksamhet. För medlemmarna finns extra förråd och lokaler för hobby att hyra. 5 tvättstugor med modern utrustning (2 tvättmaskiner i varje tvättstuga) samt en grovtvättstuga med torkrum. Bastu med relaxrum och ett gym.

Garage och bilplatser:

Det finns varmgarage, kallgarage och bilplatser med motorvärmare att hyra, sammanlagt 109 st. Därutöver finns fria parkeringsplatser.

Dragonens IP:

En asfalterad, belyst yta om 10x20 meter. Mycket uppskattad av föreningens barn och ungdomar, används för ishockey, bandy, rullskridsko, basket m.m.

Utemiljö:

Gårdarna har förutom vuxna träd rikligt med buskage och blomrabatter. Givetvis finns gott om lekutrustning och sandlådor för barnen, och utemöbler för trevlig samvaro. Några pärlor som förgyller vår vardag: pergola med vildvin, grillugnar på varje gård, odlingslotter, sommardusch för barnen. Planteringar och blomrabatter sköts delvis av medlemmar med gröna fingrar..