Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning ska alltid godkännas av styrelsen. Skriftlig ansökan ska lämnas in.

Om du som är medlem i bostadsrättsföreningen, inte själv kan bo i lägenheten under en kort period pga. olika orsaker, och behöver hyra eller låna ut din lägenhet i andra hand  tänk då på att du alltid måste ha styrelsens skriftliga tillstånd för detta.

Det är fortfarande du som äger lägenheten som har hela ansvaret för avgifter, reparationer etc. och att din hyresgäst följer de ordningsregler som gäller inom vår förening. Du blir alltså en hyresvärd med allt vad det innebär.

Om din hyresgäst stör eller inte följer föreningens regler kan du riskera att bli avhyst.

Tillstånd beviljas till en viss namngiven  hyresgäst och under en begränsad tidsperiod. Om du byter hyresgäst under en redan beviljad period, måste du skriftligen ansöka om nytt  tillstånd. När du flyttar tillbaka ska du skriftligen bekräfta återflytten.

En upplåtelse utan tillstånd kan medföra att föreningen säger upp dig. Du kan också komma att avhysas och få lägenheten tvångsförsåld. Samma sak gäller om din hyresgäst inte sköter sig.

Blanketten finns att hämta på Mitt HSB – medlemskap - broschyrer.  Ansökan lämnas i styrelselokalens brevlåda. Den fastställda avgiften för andrahandsupplåtelse är 10 % av prisbasbeloppet per år.