Sifoundersökning: Viljan att köpa bostad har ökat under coronakrisen

02 juli 2020

Experter har varnat för att coronakrisen ska smitta av sig på bostadsmarknaden och få bostadsköpare att tveka. Men viljan att köpa bostad har ökat – inte minskat – under coronakrisen. Det visar en ny undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av HSB Riksförbund.

Coronakrisen har påverkat samhällsekonomin påtagligt. Men bostadsmarknaden har hittills stått stadigt. Viljan att köpa bostad har ökat sedan coronapandemin bröt ut i Sverige. I en ny Sifoundersökning uppger var femte (18 %) av de som är på bostadsjakt att deras vilja att köpa bostad har ökat under coronakrisen. Endast en av tio (9 %) uppger att viljan har minskat.

– Resultatet är hoppingivande för samhällsekonomin och för bostadsförsörjningen. Sannolikt beror det på att boendet är något som många funderar extra över under coronakrisen. Arbete i hemmet och studier på distans sätter situationen på sin spets: suget att flytta hemifrån stärks och behovet att hitta en bättre anpassad bostad aktualiseras, säger Anders Lago, förbundsordförande HSB.

Fler yngre på bostadsjakt
Sifoundersökningen visar vidare att knappt två av tio (17%) svenskar kommer eller tror att de kommer köpa en ny bostad inom de närmaste två åren. Framför allt är det yngre, personer under 30 år (36%), som i högre grad uppger att de kommer/tror att de kommer köpa en ny bostad inom de närmaste åren. Även boende i storstäderna sticker ut, där 23 procent uppger att de kommer/tror att de kommer köpa nytt. Motsvarande andel i övriga riket är 13 procent.

– Det stora bekymret är att vi samtidigt vet att många trots detta inte kommer att få lån från banken. Unga vuxna och unga familjer är en grupp som har fått det allt svårare att komma in på bostadsmarknaden. Bolånetaket och bankernas kvar-att-leva-på-kalkyler sätter stopp för bostadsdrömmarna, säger Anders Lago.

Politiska åtgärder krävs
Under coronakrisen har regeringen tillfälligt tagit bort amorteringskravet, vilket välkomnats av HSB.

– Det stora problemet är att bostadspolitiken är brutalt eftersatt sedan länge. Mycket mer behöver göras. Det handlar framför allt om att det senaste amorteringskravet behöver slopas permanent, ett stöd till bosparande bör införas och att bolånetaket förändras genom ett genom ett statligt startlån till unga. Det är en förutsättning för unga människor ska återfå hoppet om att hitta ett eget hem, säger Anders Lago.

Om undersökningen:
Sifoundersökningen genomfördes i form av en slumpmässigt utvald webbpanel och motsvarar allmänheten i åldern 18-79 år. Undersökningen genomfördes mellan 25 - 28 maj 2020. Antal intervjuer är 1142.

bostadsfrågor
HSB