På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Vissa cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). Genom att klicka på acceptera och fortsätta använda hemsidan samtycker du till att dessa cookies används. Läs mer om cookies här

Cookies är ett fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en webbplats. Den består av en textfil, som lagras i din enhet. Den används för att känna igen dig och förbättra din användarupplevelse, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till funktioner anpassade efter dina tidigare val. Cookies gör det möjligt att mäta trafiken och samla in statistik på webbsidan.  
 
HSB använder följande cookies:  

  • Beständig cookies – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den eller när den upphör att gälla. Används till exempel för inställningar som du valt på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse. 
  • Tillfällig cookie  Lagras tillfälligt i din webbläsare under tiden du besöker en hsb.seDärefter försvinner den när du stänger din webbläsare. 

Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen. 

Cookies kan också delas in i förstaparts- och tredjepartscookies. Förstapartscookies är cookies som sätts av hsb.se (innehavaren av webbplatsen). Tredjepartscookies sätts av en annan webbplats, t.ex. för statiskanvändning av webbsidan eller annonsering.  

HSB är ett samlingsnamn för HSB Riksförbund, dess dotterbolag samt de regionala HSB-föreningarna. Samtliga använder webbsidan hsb.se och använder sig av cookies.  Det innebär att de olika bolagen och föreningarna kan vara ansvariga för utplacering av cookies på olika delar av webbplatsen. För att ge dig en bättre överblick innefattar denna policy information för hela webbplatsen, oavsett vilket bolag eller förening som har placerat ut cookies på en viss del av hemsidan. I HSBs lista över cookies anges vilka cookies som används på olika delar av hsb.se. 

Hur vi använder cookies 

På hsb.se används cookies för att mäta trafiken och användandet av vår webbplats, webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med dig som webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden som kan vara intressanta för dig genom annonsering (målinriktad nätreklam). 

Behandling av personuppgifter 

I vissa fall hanterar vi personuppgifter i samband med användandet av cookies 

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare? 

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer. 

De som kan komma i kontakt med uppgifterna är HSBs marknad- och kommunikationsavdelning, leverantören av hsb.se och de tredjeparter som är tjänsteleverantörer för HSB i samband med användningen av cookies, exempelvis vid annonsering och analys av användning av webbplatsen. 

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna? 

Hemsidebesökares personuppgifter behandlas för följande ändamål: mäta trafiken och användandet av vår webbplats, se till att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare och erbjuda andra tjänster som du efterfrågat. Cookies används även för att optimera vår kontakt med webbanvändare och för att kunna ge förmånliga erbjudanden till personer som kan vara intresserade genom annonsering (målinriktad nätreklam).  

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen? 

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.  

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke. 

Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du ställa in detta i din webbläsare. 

Hur länge lagras personuppgifterna? 

Hur länge vi behandlar dina personuppgifter varierar beroende på vilken cookie som sätts i din webbläsare. Beständiga cookies finns kvar på din dator till dess att du tar bort dem eller utgångsdatumet passerat och du återkommer till vår webbsida. Tillfälliga cookies saknar utgångsdatum och lagras temporärt i din dator under tiden du är inne på vår webbsida. När du stänger ned din webbläsare försvinner eventuella sessionscookies. 

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här 

Så säger lagen 

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att: 

  • att webbplatsen innehåller cookies 
  • vad cookies används till 

Besökaren ska också samtycka till att cookies används, med undantag för sådana cookies som är nödvändiga för att överföra ett meddelande via ett elektroniskt kommunikationsnät eller sådana cookies som är nödvändiga för att erbjuda en tjänst som du som webbplatsanvändare efterfrågat. 

Att stänga av och granska cookies 

Du har möjlighet att stänga av cookies genom din webbläsare, det gör du genom att besöka sidan anonymt. Hur du gör detta skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. Om du inte accepterar cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda. I webbläsaren kan du också se över vilka cookies som lagrats tidigare och radera dessa. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.  

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke 

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades. 

Ytterligare information 

Vid frågor om policyn eller vid andra önskemål avseende cookies, vänligen kontakta oss enligt nedan. 

Kontaktuppgifter 

Juristjouren 

E-postadress: juristerna@hsb.se 

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats. 

Stäng
Dela

Information om inomhusklimatet i din lägenhet

När sätts värmen på?

Förr i tiden slogs värmen på manuellt vid ett visst datum, men idag sker detta med automatik. Det är utomhustemperaturen som styr. Under våren och hösten, som har kalla nätter och varmare dagar, tar det en stund innan systemet hittar rätt balans. Då kan du uppleva att det blir lägre temperatur i lägenheten.När medeltemperatur utomhus blir kallare över hela dygnet går värmen ut i elementen under längre stunder.

Varför är elementen kalla ibland?

När elementet har värmt upp rummet till rätt temperatur stängs det av och svalnar efter ett tag. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute. Det är innetemperaturen som är det viktiga, inte om elementen känns kalla eller varma.Om termometern vid mätning visar 20 grader eller mer under dagtid är temperaturen i din lägenhet rätt.

Vad kan påverka temperaturen?

Möbler eller gardiner framför elementet hindrar värmen från att sprida sig i rummet. Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en felanmälan. Lufta inte elementet själv eftersom risken finns att du tömmer värmesystemet på vatten.

Ventilation

Det kan vara frestande att sätta igen ventilerna när det är kallt ute. Men gör inte det. Ventilen ska alltid stå minst några millimeter öppen, även på vintern. Om du stänger ventilerna så hindras luft från att komma in. Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i rummet. Det kan ta ett tag innan bostadens värmesystem kommer igång ordentligt.

Vi hoppas att ni med hjälp av denna informationen får ökad förståelse om hur värmesystemet fungerar!

Välkommen som hyresgäst

När du flyttar in hos oss på HSB Gambrinus vill vi att du ska känna dig välkommen som vår hyresgäst.

För att underlätta starten på vårt hyresförhållande lämnar vi alltid lite skriftlig information innan du flyttar in i din lägenhet. Det kan vara riktad information som endast avser den fastighet där du skall bo men vi lämnar även en mer allmän information.

Här kan du läsa den information som skickas ut till våra nya hyresgäster.

 

 

Brandvarnare

Vi har installerat brandvarnare i er lägenhet för er säkerhet.

Under 2004/2005 installerade vi brandvarnare i samtliga lägenheter. År 2011 bytte vi de flesta av dessa i Jönköping och Huskvarna. År 2012 bytte vi i många av lägenheterna i Gislaved och Borås.  Brandvarnaren tillhör lägenheten och är till för din säkerhet.

Brandvarnaren är av så kallad "longlife-typ" vilket innebär att du inte ska behöva byta batterier, i stället byter vi brandvarnaren vid behov. Enligt tillverkaren håller batterierna i cirka tio år.

Kontrollera brandvarnaren

  • 1 gång per kvartal bör du kontrollera funktionen genom att trycka på brandvarnarens kontrollknapp.
  • 1 gång per år bör du rengöra brandvarnaren utvändigt med hjälp av dammsugare. Var försiktig och använd ett borstmunstycke.

Du får absolut inte plocka isär eller plocka ner brandvarnaren. Uppstår det fel på brandvarnaren gör du felanmälan enligt vanlig rutin.

Andrahandsuthyrning

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand måste du ha tillstånd från oss på HSB Gambrinus.

Om du vill hyra ut i andra hand ska du göra en skriftlig ansökan till oss. Av ansökan ska framgå:

* Skälet till att du önskar hyra ut i andra hand samt under vilken period du önskar hyra ut i andra hand.
* Vem som ska hyra lägenheten. Ange namn, personnummer, nuvarande adress och telefonnummer till den tänkta andrahandshyresgästen samt uppgifter på andrahandshyresgästens nuvarande hyresvärd.

Vi lämnar i normalfallet tillstånd för andrahandsuthyrning om du har beaktansvärda skäl och vi kan godkänna andrahandshyresgästen. Beaktansvärda skäl är till exempel att du måste flytta till annan ort på grund av studier, arbete eller militärtjänst och detta ska styrkas med intyg från skola, arbetsgivare etc.

Kontrollera andrahandsgästen före uthyrning
Det är viktigt att du alltid kontrollerar den person du överväger att hyra ut till. Han eller hon måste kunna betala hyran och du måste kunna lita på att det är en skötsam person. Om andrahandshyresgästen stör grannarna kan du som förstahandshyresgäst mista lägenheten. Kom här ihåg att alla krav på rättelse riktas till dig som förstahandshyresgäst och inte till din andrahandshyresgäst.

Gör en inventarieförteckning och besiktiga lägenheten
Om ni får klartecken att hyra ut till en viss person bör ni göra upp en inventarieförteckning, om möbler ska ingå i uthyrningen, och på denna anteckna vad som ingår. Det är även viktigt att ni gör en gemensam besiktning av lägenheten och dokumenterar eventuella skador som finns. När andrahandsuthyrningen sedan upphör bör ni göra en ny besiktning för att kontrollera om det uppkommit några skador som andrahandshyresgästen ska stå för. Kom också ihåg att det är du som förstahandshyresgäst som är ansvarig för lägenhetens skick gentemot oss.

Hyran ska vara skälig
Du får i princip inte ta ut högre hyra än den du betalar till oss. Ett visst påslag för möbler får göras och normalt utgör detta ett påslag på en eller ett par hundra kronor beroende på vilka möbler som ingår i hyran. Skulle andrahandshyresgästen tycka att han eller hon betalar för hög andrahandshyra kan han eller hon ansöka hos hyresnämnden om att få tillbaka eventuell överhyra (med ränta). En sådan ansökan kan lämnas in upp till tre månader efter att andrahandshyresgästen har lämnat lägenheten och kan gälla överhyra för upp till två år tillbaka i tiden.

Ladda ner blankett för Andrahandsuthyrning

Felanmälan

Har du fel i din lägenhet eller upptäcker fel i fastighetens trapphus, tvättstuga eller liknande ska du alltid göra en felanmälan.

Enligt hyreslagen är du skyldig att göra en felanmälan snarast om det inträffar ett fel eller en skada i lägenheten så att skadan inte förvärras. Tänk dock på att du som hyresgäst själv är ansvarig för att byta glödlampor, lysrör, glimtändare, säkringar och persienner i din lägenhet.

Felanmäl enklast direkt via webben eller på telefonnummer 077-110 10 30.

Störningsjour

När du bor hos oss på HSB Gambrinus vill vi att du ska känna dig trygg och säker i ditt hem.

Om du utsätts för allvarliga störningar i ditt boende eller om du märker att obehöriga befinner sig i fastigheten kan du ringa vår störningsjour. Vi har avtal med Securitas som vid behov skickar en väktare.

Så här gör du:

  • Om du blir störd ta i första hand en kontakt med din störande granne direkt
  • Om grannen fortsätter störa så kontakta störningsjouren (se telefonnummer till höger)

När du ringer störningsjouren måste du uppge

  • Ditt eget namn, adress och telefonnummer
  • Namn och adress till den som stör

Störningsjouren åker inte ut på anonyma anmälningar men självklart berättar inte väktaren vem som gjort anmälan.

Vad är en störning?

Människor har olika referensramar. En del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. En del är kvällsmänniskor, andra trivs bäst i arla morgonstund. För att ett myller av människor ska fungera tillsammans och trivas bra krävs därför att man tar hänsyn till varandra inom de egna väggarna och i gemensamma utrymmen.

Mellan klockan 22.00 och 07.00 bör man ta extra hänsyn och vara lite tystare.

Vi har ganska få störningsfall och de flesta är i samband med att någon firar en högtidsdag och festen blir lite för högljudd. Ska du ha fest rekommenderar vi därför att du informerar dina grannar i förväg och att du ser till att sänka ljudet på stereon när kvällen blir sen.

Vad händer efter en störning?

Vi får en skriftlig rapport från vaktbolaget vid alla störningsanmälningar och har det varit en allvarlig störning så kontaktar vi den störande  hyresgästen. Är det första störningen blir det ett telefonsamtal eller ett enkelt varningsbrev. Om det är en särskilt allvarlig störning eller en upprepad störning lämnas en skriftlig varning i form av ett anmaningsbrev (anmaning att vidta rättelse, dvs uppmaning om att sluta störa). När vi skickar ett anmaningsbrev skickas också en kopia till socialförvaltningen i enlighet med hyreslagens regler.

Telefonnummer till störningsjouren:
010-470 51 84

Ni kan ringa dygnet runt.