På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

Information om inomhusklimatet i din lägenhet

När sätts värmen på?

Förr i tiden slogs värmen på manuellt vid ett visst datum, men idag sker detta med automatik. Det är utomhustemperaturen som styr. Under våren och hösten, som har kalla nätter och varmare dagar, tar det en stund innan systemet hittar rätt balans. Då kan du uppleva att det blir lägre temperatur i lägenheten.När medeltemperatur utomhus blir kallare över hela dygnet går värmen ut i elementen under längre stunder.

Varför är elementen kalla ibland?

När elementet har värmt upp rummet till rätt temperatur stängs det av och svalnar efter ett tag. Det är därför du ibland kan känna att elementen är svala, fast det är kallt ute. Det är innetemperaturen som är det viktiga, inte om elementen känns kalla eller varma.Om termometern vid mätning visar 20 grader eller mer under dagtid är temperaturen i din lägenhet rätt.

Vad kan påverka temperaturen?

Möbler eller gardiner framför elementet hindrar värmen från att sprida sig i rummet. Är elementet varmare nedtill och kallare upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en felanmälan. Lufta inte elementet själv eftersom risken finns att du tömmer värmesystemet på vatten.

Ventilation

Det kan vara frestande att sätta igen ventilerna när det är kallt ute. Men gör inte det. Ventilen ska alltid stå minst några millimeter öppen, även på vintern. Om du stänger ventilerna så hindras luft från att komma in. Luften som strömmar in är viktig för att du ska få ett bra inomhusklimat och dessutom hjälper luften till att sprida värmen från elementet ut i rummet. Det kan ta ett tag innan bostadens värmesystem kommer igång ordentligt.

Vi hoppas att ni med hjälp av denna informationen får ökad förståelse om hur värmesystemet fungerar!

Välkommen som hyresgäst

När du flyttar in hos oss på HSB Gambrinus vill vi att du ska känna dig välkommen som vår hyresgäst.

För att underlätta starten på vårt hyresförhållande lämnar vi alltid lite skriftlig information innan du flyttar in i din lägenhet. Det kan vara riktad information som endast avser den fastighet där du skall bo men vi lämnar även en mer allmän information.

Här kan du läsa den information som skickas ut till våra nya hyresgäster.

 

 

Brandvarnare

Vi har installerat brandvarnare i er lägenhet för er säkerhet.

Under 2004/2005 installerade vi brandvarnare i samtliga lägenheter. År 2011 bytte vi de flesta av dessa i Jönköping och Huskvarna. År 2012 bytte vi i många av lägenheterna i Gislaved och Borås.  Brandvarnaren tillhör lägenheten och är till för din säkerhet.

Brandvarnaren är av så kallad "longlife-typ" vilket innebär att du inte ska behöva byta batterier, i stället byter vi brandvarnaren vid behov. Enligt tillverkaren håller batterierna i cirka tio år.

Kontrollera brandvarnaren

  • 1 gång per kvartal bör du kontrollera funktionen genom att trycka på brandvarnarens kontrollknapp.
  • 1 gång per år bör du rengöra brandvarnaren utvändigt med hjälp av dammsugare. Var försiktig och använd ett borstmunstycke.

Du får absolut inte plocka isär eller plocka ner brandvarnaren. Uppstår det fel på brandvarnaren gör du felanmälan enligt vanlig rutin.

Andrahandsuthyrning

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand måste du ha tillstånd från oss på HSB Gambrinus.

Om du vill hyra ut i andra hand ska du göra en skriftlig ansökan till oss. Av ansökan ska framgå:

* Skälet till att du önskar hyra ut i andra hand samt under vilken period du önskar hyra ut i andra hand.
* Vem som ska hyra lägenheten. Ange namn, personnummer, nuvarande adress och telefonnummer till den tänkta andrahandshyresgästen samt uppgifter på andrahandshyresgästens nuvarande hyresvärd.

Vi lämnar i normalfallet tillstånd för andrahandsuthyrning om du har beaktansvärda skäl och vi kan godkänna andrahandshyresgästen. Beaktansvärda skäl är till exempel att du måste flytta till annan ort på grund av studier, arbete eller militärtjänst och detta ska styrkas med intyg från skola, arbetsgivare etc.

Kontrollera andrahandsgästen före uthyrning
Det är viktigt att du alltid kontrollerar den person du överväger att hyra ut till. Han eller hon måste kunna betala hyran och du måste kunna lita på att det är en skötsam person. Om andrahandshyresgästen stör grannarna kan du som förstahandshyresgäst mista lägenheten. Kom här ihåg att alla krav på rättelse riktas till dig som förstahandshyresgäst och inte till din andrahandshyresgäst.

Gör en inventarieförteckning och besiktiga lägenheten
Om ni får klartecken att hyra ut till en viss person bör ni göra upp en inventarieförteckning, om möbler ska ingå i uthyrningen, och på denna anteckna vad som ingår. Det är även viktigt att ni gör en gemensam besiktning av lägenheten och dokumenterar eventuella skador som finns. När andrahandsuthyrningen sedan upphör bör ni göra en ny besiktning för att kontrollera om det uppkommit några skador som andrahandshyresgästen ska stå för. Kom också ihåg att det är du som förstahandshyresgäst som är ansvarig för lägenhetens skick gentemot oss.

Hyran ska vara skälig
Du får i princip inte ta ut högre hyra än den du betalar till oss. Ett visst påslag för möbler får göras och normalt utgör detta ett påslag på en eller ett par hundra kronor beroende på vilka möbler som ingår i hyran. Skulle andrahandshyresgästen tycka att han eller hon betalar för hög andrahandshyra kan han eller hon ansöka hos hyresnämnden om att få tillbaka eventuell överhyra (med ränta). En sådan ansökan kan lämnas in upp till tre månader efter att andrahandshyresgästen har lämnat lägenheten och kan gälla överhyra för upp till två år tillbaka i tiden.

Ladda ner blankett för Andrahandsuthyrning

Felanmälan

Har du fel i din lägenhet eller upptäcker fel i fastighetens trapphus, tvättstuga eller liknande ska du alltid göra en felanmälan.

Enligt hyreslagen är du skyldig att göra en felanmälan snarast om det inträffar ett fel eller en skada i lägenheten så att skadan inte förvärras. Tänk dock på att du som hyresgäst själv är ansvarig för att byta glödlampor, lysrör, glimtändare, säkringar och persienner i din lägenhet.

Felanmäl enklast direkt via webben eller på telefonnummer 077-110 10 30.

Störningsjour

När du bor hos oss på HSB Gambrinus vill vi att du ska känna dig trygg och säker i ditt hem.

Om du utsätts för allvarliga störningar i ditt boende eller om du märker att obehöriga befinner sig i fastigheten kan du ringa vår störningsjour. Vi har avtal med Securitas som vid behov skickar en väktare.

Så här gör du:

  • Om du blir störd ta i första hand en kontakt med din störande granne direkt
  • Om grannen fortsätter störa så kontakta störningsjouren (se telefonnummer till höger)

När du ringer störningsjouren måste du uppge

  • Ditt eget namn, adress och telefonnummer
  • Namn och adress till den som stör

Störningsjouren åker inte ut på anonyma anmälningar men självklart berättar inte väktaren vem som gjort anmälan.

Vad är en störning?

Människor har olika referensramar. En del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. En del är kvällsmänniskor, andra trivs bäst i arla morgonstund. För att ett myller av människor ska fungera tillsammans och trivas bra krävs därför att man tar hänsyn till varandra inom de egna väggarna och i gemensamma utrymmen.

Mellan klockan 22.00 och 07.00 bör man ta extra hänsyn och vara lite tystare.

Vi har ganska få störningsfall och de flesta är i samband med att någon firar en högtidsdag och festen blir lite för högljudd. Ska du ha fest rekommenderar vi därför att du informerar dina grannar i förväg och att du ser till att sänka ljudet på stereon när kvällen blir sen.

Vad händer efter en störning?

Vi får en skriftlig rapport från vaktbolaget vid alla störningsanmälningar och har det varit en allvarlig störning så kontaktar vi den störande  hyresgästen. Är det första störningen blir det ett telefonsamtal eller ett enkelt varningsbrev. Om det är en särskilt allvarlig störning eller en upprepad störning lämnas en skriftlig varning i form av ett anmaningsbrev (anmaning att vidta rättelse, dvs uppmaning om att sluta störa). När vi skickar ett anmaningsbrev skickas också en kopia till socialförvaltningen i enlighet med hyreslagens regler.

Telefonnummer till störningsjouren:
010-470 51 84

Ni kan ringa dygnet runt.