Julgåva som ger andrum åt barnfamiljer

30 november 2020

Coronapandemin drabbar brett och det är inte bara själva sjukdomen som sätter sina spår. Den ekonomiska påfrestning som följer drabbar många familjer hårt.

Coronapandemin har hållit världen i sitt grepp i snart ett år. Att den sätter sina spår på flera nivåer går inte att ta miste på. Organisationen Giving People, som sedan flera år tillbaka har hjälpt barnfamiljer i ekonomiskt trångmål, vittnar nu om att allt fler vänder sig till dem för att få hjälp med mat, hygienartiklar, kläder med mera. Med detta som bakgrund har HSB Skåne beslutat att Giving People blir förmånstagare för årets julgåva.

– Vi är väldigt tacksamma att HSB Skåne ger ett så fint bidrag till Giving Peoples arbete inför julen. Bidraget kommer att göra stor skillnad för en hårt pressad och utsatt grupp barnfamiljer som drabbats ännu hårdare i sin situation under Coronapandemin, säger Linda Guernius, verksamhetschef på Giving People.

Genom julgåvan hoppas HSB Skåne kunna hjälpa några av de barnfamiljer som söker sig till Giving People och förhoppningsvis lindra en del av den stress som julen medför när ekonomin inte är i balans.

– Det är ofta svårt för de drabbade att söka hjälp, men samtidigt otroligt starkt att ta det steget. Vi hoppas att vi, genom julgåvan, kan bidra till ett litet andrum för dessa familjer och skänka dem lite glädje i denna tid, säger Ann Irebo, vd på HSB Skåne

I ett första skede handlar det om ett ekonomiskt bidrag, men i förlängningen hoppas HSB Skåne på att kunna stötta Giving People med bland annat platser till det kommande sommarkollot och biljetter till Barngalan som HSB Skåne arrangerar.

hsb skåne