HSB Boendesociala gruppen, tidigare NABO - närområdesassistent i bostadsrättsföreningen

HSB Boendesociala gruppen, tidigare NABO är det smarta, mänskliga och professionella sättet att lösa konflikten på.

Upplever du att det finns problem i din förening?
Grannar som mår dåligt eller stör?
Vet du någon medlem i vår föreningen som är i behov av hjälp inom ramen för det Bosociala projektet?

Varför HSB Boendesociala gruppen, tidigare NABO?

HSB Göteborg gjorde under en tvåårsperiod vad som kallades det ”Bosociala projektet”. Testet, som gjordes i samarbete med tre föreningar i Backa på Hisingen, blev en stor framgång. Därför inrättades HSB Boendesociala gruppen, tidigare NABO som en allmän och permanent servicefunktion.

Få bostadsområden är helt problemfria. Störande grannar och andra sociala problem kan vara svåra, känsliga och tidsödande att hantera på egen hand för föreningen.

Det är här HSB Boendesociala gruppen, tidigare NABO kommer in i bilden. Ju tidigare hjälp sätts in när problem och störningar uppstår – desto bättre resultat. Och i HSB Boendesociala gruppens fall är hjälpen professionell, ojävig och erfaren.

Detta kan HSB Boendesociala gruppen, tidigare NABO hjälpa till med:

  • Kontinuerligt arbete med medlemmar som drabbats av demenssjukdomar, fysiska och psykiska sjukdomar eller missbruksproblem.
  • Kontakter (samtal och besök) med medlemmar.
  • Föreslå och förmedla service i hemmet.
  • Kontakter med sjukvård, socialtjänst och andra myndigheter.
  • Kontakter med anhöriga.
  • Förslag till åtgärder och hjälpförmedling vid störningsärenden och avgiftsrestantier.
  • Förmedling av kontakt med frivilliga organisationer.
  • Konflikthantering bostadsrättshavare/medlemmar.

Kontakta i första hand:
HSB Boendesociala gruppen, tidigare NABO, Minna Pelli på förvaltningen.

Tel: 010 - 442 20 43.
E-post: minna.pelli@hsb.se

Därefter styrelsens HSB Boendesociala gruppens ansvarige: Annika Nende'n