Slamsugning och spolning av dagvattenbrunnar – start 15 maj
Styrelsen vill informera om att föreningen har beställt slamsugning och spolning av våra dagvattenbrunnar. Arbetet utförs av Spolbilarna och kommer att påbörjas torsdag den 15 maj.
Arbetet innebär att brunnarna sugs rena från smuts, löv och grus, samt spolas igenom för att säkerställa bra funktion och minska risken för översvämningar.
Bor du i närheten av en brunn? Vi är tacksamma om du innan dess hjälper till och rensar bort löv, grus eller annat skräp runt brunnen.
Höjning av månadsavgiften från 1 juli 2025
Månadsavgiften kommer att höjas med 3,5 % från och med den 1 juli 2025. Höjningen görs för att säkerställa föreningens långsiktiga ekonomi och möjliggöra genomförandet av flera större planerade underhållsåtgärder i fastigheten.
Höjningen gäller endast månadsavgiften för bostadsrätterna. Avgifter för parkeringsplatser och garage berörs inte, då dessa nyligen justerats.
Pappersavier försvinner i juni
Från och med juni månad kommer HSB inte längre att skicka ut pappersavier till de medlemmar som har autogiro. Detta för att minska pappersanvändningen och skydda miljön.
De medlemmar som idag får pappersavier och som fortsatt önskar det, kan kontakta HSB Göteborgs Boendeservice.
Information om införande av överlåtningsbesiktning vid försäljning av bostadsrätt
Styrelsen har beslutat att införa överlåtningsbesiktning i samband med att en bostadsrätt säljs. Detta innebär att en teknisk besiktning kommer genomföras i samband med att en överlåtelse har registrerats.
Syftet med besiktningen är att:
Så här går det till:
Vi inför detta för att öka tryggheten i föreningen, minska risken för dolda fel och underlätta för både nuvarande och framtida medlemmar.
Kommande rensning av ventilationskanaler – offertförfrågan pågår
Styrelsen tar in offerter för rensning av ventilationskanaler i hela föreningen. När arbetet utförs kommer det att krävas tillgång till samtliga lägenheter, eftersom ventilationskanalerna behöver rensas från insidan.
Vi återkommer med mer information så snart vi har valt ett företag som ska utföra arbetet.
Västia Parkering tar över efter Controlla
Från och med nu är det Västia Parkering som hanterar alla frågor som rör föreningens parkeringsplatser.
För frågor om parkering, vänligen kontakta Västia Parkering via e-post: kundtjanst@vastiaparkering.se