På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

Felanmälan

"Vanlig" felanmäl gör du via knappen "Felanmälan" längst till höger!

Felanmälan med utökad jour
Vi har utökat jouren till att även gälla ärenden under ditt ansvar som bostadsrättshavare. Observera att kostnaden då debiteras dig. Hur ansvaret fördelas ser du i stadgarna och broschyren Underhåll och reparation av din bostad. Vi har HSBs nya normalstadgar.

Inbrott
Vid pågående inbrott, kontakta Polisen. Har de inte tid att komma, kontakta Nokas Security på 010-210 90 00. Alla inbrott anmäler du både till HSBs kundtjänst och till Polisen. Ett lägenhetsinbrott tar du hand om själv. Uppbrutna beslag och gångjärn till förråd reparerar fastighetsskötaren kostnadsfritt.

Akuta fel/Jour dygnet runt
Ring Securitas Larmcentral, telefon 010-470 55 98. Det gäller endast vardagar klockan 16−07, helger och röda dagar dygnet runt och inte alls för hissar och kabel-TV. Larmcentralen har uppgifter om vilken entreprenör som ska tillkallas.
Priser, upp till en timma och exklusive material, 2018:
Fastighetsjour (Nokas Security) 1 300 kr. Gäller även låsöppning av gästlägenhet och samlingslokal. Tekniska fel står föreningen för.
Låssmed (Nokas Låsteknik) cirka 3 000 kr. Bra rabatt på material.
Rörmokare (Göteborgs El & Rör-jour) cirka 3 600 kr.
Elektriker (Göteborgs El & Rör-jour) cirka 3 600 kr.

Felanmäl går via HSBs kundtjänst
HSB Göteborgs fastighetsskötare Kari har sin bas på Kabelgatan 20. Han tar hand om all felanmälan, som du gör till HSBs kundtjänst på något av följande sätt:
Webben www.hsb.se/goteborg/felanmalan dygnet runt.
Telefon 010-442 24 24,
måndagar 8–18
tisdagar–torsdagar 8–17
fredagar 8–15.

Innan du felanmäler, kolla i stadgarna och broschyren Underhåll och reparation av din bostad om underhållet är ditt eller föreningens. Är det ditt, debiteras du av HSB. Vi använder inte huvudnycklar.

Elektroniska låsbrickor
Förlorad, ej fungerande eller extra elektronisk låsbricka (tagg) anmäler du till expeditionen. Vi spärrar den och gör en ny, som du får i din brevlåda. Förlorad bricka och extrabricka debiteras med 100 kr på en kommande månadsavi.

Fel på hissarna
Under arbetstid felanmäler du till HSBs kundtjänst. Övrig tid ringer du till Kone Hiss, telefon 0771-50 00 00.

Fel på TV-mottagning eller bredband
Comhem, telefon 0771-55 00 00.
Telenor, telefon 020-222 222.
Uteslut först fel i din egen utrustning. Kolla till exempel med grannen.

Problem med skadedjur
För sanering, ring Anticimex, telefon 0725-45 10 00. Kostnaderna täcks av vår fastighetsförsäkring, ange ”Länsförsäkringar Göteborg, 2057094”.

Störande granne
Försök först tala med grannen. Om det inte hjälper, kontakta expeditionen. För större problem, ring HSB Göteborgs störningstjänst Nabo, via växeln 010-442 20 00.

Felparkering på vår mark
Har någon tagit din p-plats, ställt sig på en brandgata eller övrig tomtmark, ring Controlla, telefon 031-23 00 00.

Felanmäl enkelt till stan
Om du vill anmäla fel eller klaga på något utanför vårt område, kontakta Göteborgs Stad, Trafikkontoret och Park- och naturförvaltningen, via växeln 031-365 00 00 eller hemsidan www.goteborg.se, där du söker på Felanmälan.
Exempel är belysning, gator, cykel- och gångbanor, snöröjning, parkeringar, gräs och buskar, lekplatser och klotter. Stan ger felanmälan till ansvarig entreprenör som avgör om felet ska åtgärdas direkt eller vid planerat underhåll.