Fel eller brister på fastigheten eller gemensam utrustning.
Om man upptäcker fel i föreningens gemensamma utrymmen, skall detta anmälas till styrelsen. Mailadressen till styrelsen är brf.kornsjon@gmail.com. Det går också bra att kontakta styrelsen per telefon.
Föreningen anlitar Bredablick för skötsel av fastigheten, men vi har också avtal med flera andra entreprenörer för olika delområden. När medlem anmält ett fel är det därför styrelsen som kontaktar rätt företag som kan åtgärda felet.
Som boende och medlem i föreningen har man skyldighet att rapportera om man upptäcker en skada eller händelse som kan innebära fara eller skada för föreningens fastighet eller för gemensam eller enskild egendom. Detta gäller oavsett vem som i ett senare skede kan åläggas att bekosta nödvändiga åtgärder.
Fel eller brister i lägenheten
Vid fel eller brist på utrustning där lägenhetsinnehavaren är ansvarig för underhåll, är det medlemmen själv som bestämmer vem man vill anlita. Bredablicks fastighetsskötare klarar det mesta, och om har även tillgång till hantverkare av olika slag (elektriker, målare m.fl.) Man kan också kontakta styrelsen för att få tips.
Är man osäker på vem som är ansvarig för underhållet, finns det en broschyr från HSB ”Vem skall underhålla bostadsrätten”. Där finns en detaljerad beskrivning av det som lägenhetsinnehavaren är ansvarig för. Se särskild menypunkt här till vänster.
Det finns också utrustning i lägenheten där föreningen är ansvarig för underhållet. I dessa fall skall styrelsen alltid kontaktas i första hand. Nedanstående lista är exempel på detta:
· Huvudsäkringen har löst ut
· Ventilationssystem
· Fläktkåpa i köket (om den inte är nyinstallerad av medlem)
· Radiatorer
· Stopp i avloppet vid diskbänk eller tvättställ
· Stopp i golvbrunn
· Brandvarnare
· Porttelefon
· Dörröga i entrédörr
Särskild upplysning om TV och Internet:
Föreningen har installerat Telia fiber i fastigheten och alla lägenheter, och har avtal med Telia om service på TV- och Internetanslutningar. Sådan felanmälan skall göras till Telia på telefon 020 – 20 20 70.