Vanliga frågor FAQ

Vanliga frågor och svar som felanmälan, gemensamma utrymmen etc

Felanmälan

När ska jag göra en felanmälan till HSB?

Vi har HSB som förvaltare, och de ansvarar för att hantera och åtgärda de flesta fel som kan uppstå. Felanmälningar kan göras både för gemensamma utrymmen och för problem i din egen lägenhet. Det är dock viktigt att notera att det kan tillkomma en kostnad beroende på om ansvaret för reparationen ligger hos föreningen eller dig som bostadsrättshavare. Vid mindre åtgärder eller frågor, kontakta styrelsen.

 

Hur gör jag en felanmälan?
För att göra en felanmälan kan du ringa till HSB på telefonnummer 010-442 24 24. De har öppet för felanmälan måndag till fredag kl. 07:00-16:00 (helgfria vardagar) eller via HSBs felanmälanssida på www.hsb.se/goteborg/felanmälan.

 

Andrahandsuthyrning

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Ja, men det krävs styrelsens godkännande. Otillåten uthyrning kan leda till uppsägning av bostadsrätten.

 

Hur ansöker jag om andrahandsuthyrning?

Du fyller i HSB:s ansökningsblankett och skickar till styrelsen i god tid före uthyrningen planeras. Ansökan måste innehålla skäl och hyresgästinformation.Ladda ner blanketten Ansökan om tillstånd för uthyrning” från webbsidan Mitt HSB. Du kan också få blanketten av HSB Boendeservice (boendeservice.hsb@hsb.se) eller ladda ner den längre ner på denna sida.

 

Hur länge får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Tillstånd ges vanligtvis för 6 eller 12 månader i taget. Det går att ansöka om förlängning, men styrelsen bedömer varje fall separat.

 

Vilka skäl är godtagbara för att få hyra ut i andra hand?

Styrelsen godkänner vanligtvis uthyrning vid studier eller arbete på annan ort, provsamboende eller längre utlandsvistelse mfl. 

 

Renovering och ombyggnation

Vem ansvarar för underhåll i lägenheten, jag eller föreningen?

Du som bostadsrättshavare ansvarar för det inre underhållet i din lägenhet. Föreningen ansvarar för det yttre underhållet, inklusive stammar, fasader och gemensamma utrymmen. För detaljer, se föreningens stadgar. 

 

Måste jag anmäla om jag ska renovera mitt badrum eller kök?

Ja. Alla större ingrepp, särskilt i badrum eller våtutrymmen, måste godkännas av styrelsen. Det krävs ofta även fackmannamässig dokumentation.

 

Får jag ta bort väggar eller bygga om planlösningen?

Det beror på vilken vägg det gäller. Bärande väggar får inte tas bort. Kontakta alltid styrelsen innan större förändringar görs.

 

Ekonomi och avgifter

Vad ingår i månadsavgiften?

I månadsavgiften ingår värme, vatten, basutbud för TV, bredband, samt underhåll av fastigheten och gemensamma utrymmen. 

 

Höjs avgiften varje år?

Avgiften justeras utifrån föreningens ekonomi och behov. Information om förändringar meddelas i god tid.

 

Nycklar och taggar

Vad gör jag om jag tappat bort en tagg eller nyckel?

Anmäl detta direkt till styrelsen för att spärra taggen och/eller beställa en ny.

 

Hur beställer jag fler nycklar eller taggar?

Beställning sker via styrelsen. Det krävs legitimation och kan innebära en kostnad.

 

Sophantering

Hur fungerar sophanteringen i föreningen?

Sopor kan slängas i någon av föreningens fem miljörum. Återvinning sker enligt skyltning för hushållsavfall, plast, papper, metall, färgat och ofärgat glas, kompost och tidningar.

 

Kärlen är fulla i mitt miljörum, vart återvinner jag mina sopor?

Föreningen har fem miljörum, samtliga med liknande kärl för sortering. Om kärlen i det miljörum du befinner dig i är fulla, vänligen gå till nästa miljörum i området för att undvika överfyllnad. Observera att sopor som sorteras fel, lämnas på golvet eller ovanpå kärlen kan leda till böter för föreningen, vilket i slutändan påverkar alla medlemmar.

 

Vad gäller för grovsopor, miljöfarligt avfall och elektronik?

Detta ska lämnas till återvinningscentralen. Det får inte slängas i föreningens soprum. Närmaste är Alelyckan ÅVC.

 

Hur ofta tar föreningen in en container?

Vanligtvis 1–2 gånger per år, i samband med föreningsdagar. Information ges i god tid till de boende.

 

Parkering

Jag önskar hyra en p-plats, hur gör jag?

Skicka ett mejl till styrelsen@brflodose.se med namn, adress, lägenhetsnummer och önskemål (garage eller gatuplats).

 

Vad kostar det att hyra en p-plats?

Garage: 600 kr/månad

Gatuplats utan laddstolpe: 400 kr/månad

 

Är det kö till att hyra en p-plats?

Kö kan förekomma, kontakta styrelsen för aktuell status.

 

Kan ett hushåll hyra flera parkeringsplatser?

Ja, det är tillåtet så länge det finns tillgängliga platser. Ingen begränsning finns för närvarande.

 

Säkerhet och trivsel

Vad gäller för brandsäkerhet i föreningen?

Brandvarnare i lägenhet ansvarar du själv för. I trapphus får inget förvaras. Dörrar ska hållas stängda. För mer information läs XXXXXX

 

Vad gör jag vid misstanke om inbrott eller skadegörelse?

Polisanmäl alltid. Informera även styrelsen så att åtgärder kan vidtas.

 

Vem ansvarar för snöröjning och gräsklippning?

Det sköts av en inhyrd entreprenör via HSB.

 

Får jag ha husdjur i lägenheten?

Ja, husdjur är tillåtna men ska hållas under uppsikt och får inte störa grannar.

 

Vad är en föreningsdag och hur kan jag delta?

Föreningsdagen är en gemensam dag som hålls två gånger per år. Syftet är att vi tillsammans ska sköta om och förbättra våra gemensamma ytor, till exempel genom att rensa, städa, måla eller göra enklare trädgårdsarbete. Det finns uppgifter som passar alla, oavsett ålder eller förmåga. Dagen avslutas oftast med fika och socialt umgänge, ett trevligt tillfälle att lära känna sina grannar och bidra till gemenskapen i föreningen.

 

Gemensamma utrymmen

Hur hyr jag fritidslokalen?

Föreningslokal finns på Ryttaregatan 2. Du kan boka lokalen för en avgift på 200 kr per tillfälle. Bokningen görs via mejl till styrelsen. Lokalen får användas mellan klockan 08.00 och 22.00 på bokningsdagen, då även städningen skall vara avslutad.

 

Hur bokar jag tvättstugan?

Det finns en gemensam tvättstuga i källaren i varje hus. Bokning görs på en tavla utanför tvättstugan. Det finns tre tvättider/dag och tvättstugan kan nyttjas mellan 08:00-20:00.

 

Hur får jag tillgång till motionslokalen?

På Måns Bryntessonsgatan 21 har vi en motionslokal som är öppen för alla boende, du använder din lägenhetsnyckel för att få tillgång till lokalen. Lokalen är utrustad med ett urval av träningsredskap, perfekt för den som vill träna nära hemmet. 

 

Hur får jag tillgång till verkstaden?

Vi har en gemensam snickeriverkstad i föreningen som kan nyttjas av medlemmarna. Användning av utrustning sker på egen risk. Inga barn är tillåtna i snickeriet. Kontakta styrelsen för att låna nyckel.

 

Teknik och installationer

Har föreningen gemensamt bredband eller TV-avtal?

Ja, avtal för bredband och TV finns via Telia. Detta ingår i avgiften.

 

Kan jag addera fler kanaler utöver basutbudet?

Ja, det går bra. Föreningen har ett gruppavtal för TV via Telia, vilket inkluderar ett basutbud. Om du vill beställa fler kanaler eller paket, kontakta Telias kundtjänst eller logga in på deras hemsida för att se tillgängliga tillvalstjänster.

 

Mitt internet fungerar inte, vad ska jag göra?

Om du har problem med internetuppkopplingen, kontrollera först din egen utrustning (router, kablar etc.). Om problemet kvarstår, kontakta Telias kundtjänst på telefon eller via deras chatt/tjänstesida.Kontakta Telias kundtjänst

 

Digital kommunikation

Hur håller jag mig uppdaterad om vad som händer i föreningen?

Via hemsidan, nyhetsbrev, Facebookgruppen och anslag i trapphusen.

 

Har föreningen ett nyhetsbrev?

Ja, föreningen har ett månatligt nyhetsbrev som sätts upp på anslagstavlorna i trapphuset och publiceras på föreningens webbplats, samt Facebookgrupp.

 

Föreningen

Var hittar jag årsredovisning, stadgar och andra dokument?

På HSB:s webbplats under Brf Lödöse. Dokumenten skickas också ut inför årsstämman.

 

När hålls nästa årsstämma?

Stämman hålls vanligtvis under våren. Kallelse skickas ut minst fyra veckor i förväg.

Jag har ett initiativ som jag vill lyfta med styrelsen, hur går jag tillväga?

Styrelsen välkomnar gärna idéer och initiativ från medlemmar. Skicka ett mejl till styrelsen och beskriv ditt förslag. Vi behandlar inkomna ärenden löpande på våra månatliga styrelsemöten och återkopplar via mail. Gäller det större frågor eller initiativ kan du också lämna in en motion till årsstämman.

 

Styrelsen och kontakt

Hur kontaktar jag styrelsen?

Via mejl till styrelsen@brflodose.se eller via kontaktformulär på hemsidan. Kontaktinformation finns även i trapphusen.