Ansvarspolicy
HSB Göteborg arbetar med människors hem och vi vet att vi spelar en viktig roll i mångas liv. Vi har en möjlighet att påverka bostadsområden, men även samhället och vår livsmiljö i ett större perspektiv. Vi är en stor och ledande aktör som arbetar för samhällets, medlemmarnas och kundernas bästa. Vi strävar efter att ständigt vara ansvarsfulla och lyssnande. Verksamheten omfattas av de kooperativa principerna och våra kärnvärderingar engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan. HSB Göteborg arbetar enligt den internationella standarden ISO 26000.
Detta innebär att vi:
- Bejakar det faktum att vi är en del av det samhälle vi agerar i och strävar efter att i alla situationer agera ansvarsfullt.
- Ska alltid själva respektera – och också arbeta för att utveckla användandet av - de grundläggande mänskliga rättigheterna där vi har möjlighet att påverka.
- Ska, i alla situationer där det är möjligt och relevant, för vår omvärld vara så transparanta som möjligt samt löpande redovisa vårt ansvarsarbete i relation till våra intressenter.
- Ska arbeta med intressentdialog, i syfte att respektera de vi är beroende av och de som är beroende av oss och på ett tydligt sätt hantera intressenternas förväntningar och krav.
- Ska ständigt utveckla vår organisations sätt att bete oss etiskt i relation till människor, samhälle och miljö.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPPFÖRANDEKOD (Code of Conduct)
- ”partner och leverantör”
Allmänt
HSB Göteborg arbetar med människors hem och vi vet att vi spelar en viktig roll i mångas liv.
Vi har en möjlighet att påverka bostadsområden, men även samhället och vår livsmiljö i ett större perspektiv. Vi är en stor och ledande aktör som arbetar för samhällets, medlemmarnas och kundernas bästa. Vi strävar efter att ständigt vara ansvarsfulla och lyssnande. Verksamheten omfattas av de kooperativa principerna och våra kärnvärderingar engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan. HSB Göteborg arbetar enligt den internationella standarden ISO 26000.
Vårt syfte är att verksamheten ska skapa såväl affärsnytta, medlemsnytta som samhällsnytta.
En del i att lyckas med detta är att ha tydliga normer för vårt agerande i olika situationer samt tydliga förväntningar på våra intressenter runt omkring oss.
Denna uppförandekod beskriver minimikrav för HSB Göteborgs verksamhet och bildar också grund för de krav vi har på våra intressenter. Den har upprättats för att klargöra vår inställning avseende samhällsansvar gentemot leverantörer, medarbetare och andra intressenter. Uppförandekoden bygger på principerna i ISO 26000.
Ansvarstagande och efterlevnad av lagar
Alla som berörs av uppförandekoden ska, i hela sin verksamhet, rätta sig efter lagar och förordningar i de länder där de verkar, fullgöra sina åtaganden på ett trovärdigt sätt och ta ansvar för sina handlingar.
Ingen, oavsett position i företaget, ska försätta sig i en situation där deras personliga eller ekonomiska intressen kommer i konflikt med företagets så att risk för mutor eller bestickning uppstår.
Transparens
All verksamhet ska präglas av öppenhet, saklighet och respektfullt bemötande mot våra intressenter.
Etiskt uppträdande
Etiskt korrekt uppträdande som grundar sig på ärlighet, rättvisa och integritet är grundkraven för alla som omfattas av uppförandekoden. Detta gäller såväl i relation till människor, samhälle som miljö.
Respekt och hänsyn mot intressenter
En kontinuerligt pågående intressentdialog är förutsättningen för ett långsiktig förtroendefull samverkan. Vid dessa kontakter ska hänsyn tas till alla delar i denna uppförandekod.
Efterlevnad av internationella uppförandenormer
Alla berörda ska alltid se till att agera enligt de accepterade normer som etableras av nationella och internationella myndigheter samt FN:s normer. Normverk vi ser som viktiga är Human Rights for Corporations, ILO m.fl.
Respekt för mänskliga rättigheter
Alla intressenter ska själva respektera - och arbeta för att utveckla användandet av – de grundläggande mänskliga rättigheterna. Om osäkerhet råder om de mänskliga rättigheterna skyddas av lag skall det säkerställas att:
- Nationell lagstiftning ska efterlevas och utgör alltid en miniminivå för de anställdas villkor. Om denna lagstiftning ställer högre krav än ILO:s konventioner om de mänskliga rättigheterna gäller självklart lagstiftningen.
- Leverantören ska respektera de mänskliga rättigheterna enligt FN:s definition.
- Ingen förekomst av barnarbete får förekomma (ILO 138 och 182).
- Ingen förekomst av tvångsarbete får förekomma (ILO 29 och 105).
- Ingen förekomst av diskriminering får förekomma (ILO100 och 111)
- Förenings- och organisationsrätt ska respekteras (ILO 87 och 98)
- Den ordinarie arbetstiden får inte överskrida antalet tillåtna timmar enligt respektive lands lagstiftning.
- Lönen ska överskrida eller lägst vara den minimilön som lagstiftningen föreskriver. Lönen ska betalas regelbundet och tidsenligt till den anställde.
- Det ska säkerställas att arbetet planläggs och anordnas så, att det kan utföras i en sund och säker miljö i enlighet med tillämplig arbetsmiljölagstiftning.
Miljö
Alla berörda ska uppfylla minst de nationella miljökrav som gäller för respektive verksamhetsland.
Implementering/tillämpning
Partners och Leverantörer
Vid avtalstecknande kommer en leveransbedömningsmall innehållande bl. a. socialt ansvarstagande att vara en parameter vid totalbedömning av leverantören.
Leverantör som tecknar avtal med HSB Göteborg ska ansvara för att HSB Göteborgs krav i denna uppförandekod så långt som möjligt efterlevs i leverantörens organisation och som också är en del av HSB Göteborgs värdekedja. Redovisning av efterlevnaden ska, på begäran, lämnas till HSB Göteborg.
Uppföljning och efterlevnad
Genom godkännande av HSB Göteborgs uppförandekod intygar leverantören att, så långt som möjligt, följa densamma och ger HSB Göteborg rätt att genom olika typer av inspektioner eller på annat sätt kontrollera att uppförandekoden efterlevs.
Avvikelser från uppförandekoden ska rapporteras till HSB Göteborg.
Om en leverantör skulle bryta mot denna uppförandekod och leverantören inte vidtar åtgärder inom rimlig tid för att rätta till bristerna, kan samarbetet komma att avslutas.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ytterligare tillägg för Partners
Våra partners bör samverka kring ansvarsfrågor i lärande diskussioner och möten. Exempel på detta är branschträffar samt ”Ansvarsstafetten” som HSB Göteborg startade hösten 2011. Utövande av gemensamt inflytande, där möjlighet finns, ska ske.
Uppföljning och efterlevnad
Våra samarbetspartners förväntas aktivt medverka i arbetet med att öka kunskapen om ansvarsfrågor såväl internt i den egna organisationen som i externt i sin intressesfär.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppförandekoden är antagen av HSB Göteborgs ledning 2012-04-26
Koden är en del i HSB Göteborgs arbete med socialt ansvarstagande. Efter styrelsebeslut hösten 2010 tar vi stöd av ISO 26000 vid vårt ansvarsarbete. Hela verksamheten har genomlysts med hjälp av standarden och vårt arbete utgår från resultatet av genomlysningen.
Har ni frågor kring denna uppförandekod kontakta oss på HSB Göteborg, växel tele: 010-442 20 00.
Ladda ner uppförandekoden:
Vill du veta mer, kontakta
Lizz Wiklund, chef hållbarhet
E-post: lizz.wiklund@hsb.se