Pressmeddelande om brf Rosendahl

16 februari 2016 Skanska bygger 80 lägenheter åt HSB i Göteborg. Skanska har slutit avtal med HSB om att bygga två punkthus med 80 bostadsrättslägenheter i Kvarnbyterrassen, Mölndal. Kontraktet är värt cirka 145 miljoner kronor.

Kvarnbyterrassen ligger nära Mölndals centrum och fina naturområden. Här ska HSB uppföra flerbostadshus med totalt 150 bostadsrättslägenheter och Skanskas kontrakt gäller den första etappen i området, bostadsrättsföreningen Rosendahl. Det rör sig om två souterräng-hus med nio våningar och takterrasser. Husen inrymmer 80 lägenheter i storlekar mellan ett och fyra rum och kök, samt gemensamhetslokal och tvättstuga.

- Vi är glada över att få vara med och producera HSBs första etapp på Kvarnbyterrassen. Husen ska motsvara högt ställda hållbarhetskrav med fokus på miljövänligt byggmaterial, god inomhusmiljö och energieffektivitet, säger Eva Torberger, distriktschef, Skanska Sverige AB.

Taken på husen utrustas med såväl sedumväxter som solceller och avsikten är att söka certifiering enligt Miljöbyggnad, nivå Silver*. De två punkthusen utmärker sig med en utmanande arkitektur, stora balkonger och takterrasser med fint utsiktsläge, med Störtfjället inpå knuten.

- Vi ser fram emot att snart kunna erbjuda HSBs medlemmar fina och ljus bostäder i det lugnaste läget i hela området. Med fria siktlinjer, spännande arkitektur och dessutom tillgång till takterrasser är vi övertygade om att Brf Rosendahl kommer att få ett varmt mottagande, säger Lena Josgård, chef Mark och projektutveckling på HSB Göteborg.

Byggnadsarbetet påbörjas till våren och avsikten är att lägenheterna ska vara klara för inflyttning i början av 2018.

*Miljöbyggnad är ett svenskt miljöcertifieringssystem för byggnader som ägs av Sweden Green Building Council (SGBC).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eva Torberger, distriktschef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 44 35
Magnus Mellbert, projektchef, Skanska Sverige AB, tel: 010-448 42 69
Skanskas direktnummer för media, tel: 010-448 88 99

Lena Josgård, chef Mark och projektutveckling HSB Göteborg, tel: 010-442 20 57
Cecilia Lööf, presschef HSB Göteborg tel:010-442 21 31

Först i Sverige! HSB Göteborg är verifierat i hållbart samhällsansvar.
HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 64 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.

Vill du veta mer, kontakta
Cecilia Lööf, presschef
E-post: cecilia.loof@hsb.se