Nya boende flyttar in i HSB brf Nätet

15 februari 2021

Nu är det dags för den andra, och därmed sista, etappen i HSB brf Nätet i Lund att flytta in. Den 17-18 februari är det åter dags för nyckelutlämning.

Det är nu drygt tre månader sedan de första boende i HSB brf Nätet klev över tröskeln till sina nybyggda hem. Och om ett par dagar, närmare bestämt den 17-18 februari, är det åter dags för inflyttning. Denna gång är det de två husen på Mittlinjen som får sina nya boende. Totalt ska 38 lägenheter få sina första boende. Därmed avslutas det slutsålda projektet.

– Det är även denna gång en härlig mix av personer i alla åldrar som flyttar in. Det har varit ett populärt projekt och hela Arenastaden är ett intressant område med otroligt bra läge, säger Caroline Sellström, chef för marknad och nyproduktion på HSB Skåne.

HSB brf Nätet har byggts med miljöklass silver vilket innebär låg miljöbelastning, hög boendekomfort med naturliga materialval och att husen projekteras med högt ställda energikrav. Byggnationen påbörjades i april 2019 och bostadsrättsföreningen består av totalt 80 lägenheter fördelade på fyra huskroppar. De två första husen stod klara för inflyttning i slutet av oktober 2020.

Tomten ligger endast ett stenkast från centrala Lund, med skolor, förskolor och bra kommunikationer alldeles runt hörnet, något som troligen bidragit till bostädernas popularitet.

– Vi fortsätter nu byggnationen i området, först genom färdigställandet av hyresrätterna i Kvarteret Målet där inflyttning och färdigställande av Arenastaden sker till sommaren 2021. Därefter arbetar vi vidare med planerna för Stormen som kommer att vara belägen på andra sidan Nordanväg och där vi hoppas på säljstart inom en snar framtid, berättar Caroline Sellström.

Byggfakta
Arkitekt: Carsten Andersson arkitekter