På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

Chatbot för smartare vardag

De boende i HSB Living Lab får snart en ny kompis. En chatbot ska öka driftsäkerheten och hjälpa till när hyresgästerna vill felanmäla eller få information. Så småningom kan även artificiell intelligens introduceras i huset.
- Vi ser det som ett fönster för en smartare tillvaro där artificiell intelligens kan öppna upp en ny dimension, säger Magnus Rehnberg, affärsutvecklare på Tieto.
chatbot i HSB Living Lab

Det finns stora möjligheter att effektivisera vardagen med AI. Det är filosofin bakom ett projekt i HSB Living Lab som bygger på en chatbot med artificiell intelligens. Bakom projektet står IT-leverantören Tieto, en av de samarbetspartners som ingår i ekosystemet kring HSB Living Lab. Projektet har potential att utveckla hemmet till ett riktigt smart boende, men börjar i mindre skala med en chatbot för service och felanmälan.

– Syftet är att ge de boende en ny kanal till fastighetsförvaltning och service som kan svara på frågor och hjälpa till med felsökning – oavsett vad klockan är på dygnet. Eventuellt kommer man också kunna hänvisas till ett forum för att se hur andra har gjort. Om boten inte kan svara på frågan får man kontakt med en person som redan är insatt i problemet och kan hantera det på ett kundvänligare sätt, säger Magnus Rehnberg, affärsutvecklare på Tieto.

Under en testperiod ska design och gränssnitt utvärderas, dessutom ska man se över hur de boende lättast interagerar med boten och hur informationen sedan kan komma fastighetsförvaltaren HSB till godo.

– Vi kommer att testa själva tekniken och användandet, vilken typ av frågor som ställs och om de boende vill kontakta boten i exempelvis en app eller via Skype, säger Magnus Rehnberg.   

Boten ska fokusera på att vara där när de boende behöver hjälp och guidning, men Magnus beskriver det som att man nu bara skrapar lite på ytan för vad som är möjligt.

– Möjligheterna med den dataplattform som chatboten använder sig av är väldigt stora. Vad vi ser att andra gör är att koppla upp exempelvis ventilation, möbler och hissar till samma plattform och sedan analysera informationen. Om luftkvaliteten blir sämre kan systemet känna av det i ett tidigt skede, ambitionen är att upptäcka fel redan innan hyresgästerna gör det, säger Magnus Rehnberg.

Tanken är att systemet också ska göra jobbet enklare för den mängd aktörer som kommer i kontakt med fastigheten, exempelvis fastighetsservice, snöröjning, hushållsnära tjänster och matleverans. I ett första läge hoppas man att boten ska bidra till minskade kostnader och ökad produktivitet och effektivitet vad gäller förvaltningen av ett hus. Beroende på hur uppkopplat ett hus blir i slutändan kommer det även gå att optimera till exempel energiförbrukning.

– Systemet bygger på en plattform med enorma utvecklingsmöjligheter, vi ser det som ett fönster in mot en smartare tillvaro där artificiell intelligens kan öppna upp en ny dimension, säger Magnus Rehnberg.