Du som loggar in med BankID på fil eller via dosa behöver först välja Mobilt BankID och därefter välja BankID innan du matar in ditt personnummer för att komma in. Vi jobbar på att rätta till detta och beklagar strulet som uppstått.

Chatbot för smartare vardag

De boende i HSB Living Lab får snart en ny kompis. En chatbot ska öka driftsäkerheten och hjälpa till när hyresgästerna vill felanmäla eller få information. Så småningom kan även artificiell intelligens introduceras i huset.
- Vi ser det som ett fönster för en smartare tillvaro där artificiell intelligens kan öppna upp en ny dimension, säger Magnus Rehnberg, affärsutvecklare på Tieto.
chatbot i HSB Living Lab

Det finns stora möjligheter att effektivisera vardagen med AI. Det är filosofin bakom ett projekt i HSB Living Lab som bygger på en chatbot med artificiell intelligens. Bakom projektet står IT-leverantören Tieto, en av de samarbetspartners som ingår i ekosystemet kring HSB Living Lab. Projektet har potential att utveckla hemmet till ett riktigt smart boende, men börjar i mindre skala med en chatbot för service och felanmälan.

– Syftet är att ge de boende en ny kanal till fastighetsförvaltning och service som kan svara på frågor och hjälpa till med felsökning – oavsett vad klockan är på dygnet. Eventuellt kommer man också kunna hänvisas till ett forum för att se hur andra har gjort. Om boten inte kan svara på frågan får man kontakt med en person som redan är insatt i problemet och kan hantera det på ett kundvänligare sätt, säger Magnus Rehnberg, affärsutvecklare på Tieto.

Under en testperiod ska design och gränssnitt utvärderas, dessutom ska man se över hur de boende lättast interagerar med boten och hur informationen sedan kan komma fastighetsförvaltaren HSB till godo.

– Vi kommer att testa själva tekniken och användandet, vilken typ av frågor som ställs och om de boende vill kontakta boten i exempelvis en app eller via Skype, säger Magnus Rehnberg.   

Boten ska fokusera på att vara där när de boende behöver hjälp och guidning, men Magnus beskriver det som att man nu bara skrapar lite på ytan för vad som är möjligt.

– Möjligheterna med den dataplattform som chatboten använder sig av är väldigt stora. Vad vi ser att andra gör är att koppla upp exempelvis ventilation, möbler och hissar till samma plattform och sedan analysera informationen. Om luftkvaliteten blir sämre kan systemet känna av det i ett tidigt skede, ambitionen är att upptäcka fel redan innan hyresgästerna gör det, säger Magnus Rehnberg.

Tanken är att systemet också ska göra jobbet enklare för den mängd aktörer som kommer i kontakt med fastigheten, exempelvis fastighetsservice, snöröjning, hushållsnära tjänster och matleverans. I ett första läge hoppas man att boten ska bidra till minskade kostnader och ökad produktivitet och effektivitet vad gäller förvaltningen av ett hus. Beroende på hur uppkopplat ett hus blir i slutändan kommer det även gå att optimera till exempel energiförbrukning.

– Systemet bygger på en plattform med enorma utvecklingsmöjligheter, vi ser det som ett fönster in mot en smartare tillvaro där artificiell intelligens kan öppna upp en ny dimension, säger Magnus Rehnberg.