Byggstart för 37 hyresrätter i Traneberg

06 december 2018

För första gången någonsin startar HSB Stockholm byggnation av nya hyreslägenheter. I ett förtätningsprojekt i Traneberg ska 37 nya lägenheter stå klara till våren 2020.

– Det är fantastiskt roligt att äntligen kunna erbjuda våra bosparare chansen till en nyproducerad hyresrätt, säger Anders Joachimsson, affärsområdeschef på HSB Stockholm.

HSB Stockholm är en stor fastighetsägare med cirka 3 700 hyreslägenheter i portföljen, men har aldrig tidigare nyproducerat hyresrätter. Förtätningen av kvarteret Ammarfjället 1 är startskottet för en långsiktig satsning där beståndet ska växa genom både nyproduktion, transaktioner och samarbeten.

– Satsningen är ett tydligt uppdrag från våra bosparande medlemmar. Vi märker en ökad efterfrågan på våra hyresrätter, och för att möta den är vårt mål att över tid nettoväxa med 200 hyresrätter årligen, säger Anders Joachimsson.

De två nya lamellhusen uppförs i sju våningar med lägenheter från 1–3 rok om 30–88 kvm. Alla lägenheter får balkong eller uteplats, och de putsade fasaderna får en gräddvit färg för att knyta an till befintlig bebyggelse. Projektet genomförs för att uppfylla kraven för Miljöbyggnad Silver.

Fakta Ammarfjället 1
Upplåtelseform: Hyresrätter
Antal lägenheter: 37
Storlek: 1-3 rok, 30-88 kvm
Planerad inflytt: Vintern/våren 2020
Byggaktör: HSB Stockholm
Byggledning: Forsen
Arkitekt: Amneby Forslund Arkitekter AB

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

Hållbarhet
Kooperation