HSB Karlskoga-Degerfors

HSB Göteborg ställer om till grön fordonspark

04 juni 2019 HSB är redan byggsveriges grönaste varumärke, och i Göteborg fortsätter man att växla upp hållbarhetsarbetet – bland annat genom att ställa om fordonsflottan till fler eldrivna servicebilar.

HSB Göteborg fortsätter sitt hållbarhetsarbete genom att påbörja arbetet med att ställa om sina servicefordon till en eldriven fordonsflotta. 14 stycken bilar av modellen Peugeot Partner Electric, som är 100 procent eldrivna och har en räckvidd på 17 mil, ska rulla i verksamheten innan sommaren.

HSB Göteborg har som mål att halvera sina koldioxidutsläpp till 2023, och att byta ut sina servicefordon är ett viktigt steg för att nå det målet. Som ett led i detta arbete har man även bytt ut vissa av servicefordonen mot cyklar. HSB Göteborg jobbar även mot hållbar utveckling med utgångspunkt i Agenda 2030 och FNs globala hållbarhetsmål.

– Vi har en stor bredd i vårt hållbarhetsarbete och arbetar fokuserat med att öka resurseffektiviteten i vår verksamhet och minska vår klimatpåverkan. Bland årets satsningar finns, utöver omställningen av fordonsflottan, även satsningar på grön finansiering i vår nyproduktion och att genom nudging uppmuntra våra medlemmar till hållbar konsumtion, berättar Freja Bramsen, chef för utveckling och hållbarhet på HSB Göteborg.

HSBs klimatmål innebär att företagets koldioxidutsläpp ska vara nere på noll till 2030. HSB Göteborg har minskat sina utsläpp sedan 2008 med 37 procent och övergången till fossilfria driftsfordon är ett led i strävan mot att nå målet.

Under 2019 har HSB redan vunnit två utmärkelser för sitt gröna hållbarhetsarbete. Dels priset för det mest hållbara varumärket inom kategorin bostäder i prestigefyllda Sustainable Brand Index 2018. Dels utnämndes HSB till det varumärke inom bostadsbranschen som upplevs som mest miljövänligt enligt den årliga rapporten ”Sveriges Grönaste Varumärke”.

Bägge utmärkelserna gick till HSB för andra året i rad, och för HSB Göteborg är det viktigt att både fortsätta, och ständigt utveckla, hållbarhetsarbetet för att ligga i framkant när det gäller hållbarhet. I Göteborg finns sedan tidigare också HSB Living Lab, som är HSBs största satsning på hållbarhet och en världsunik arena för forskare, utvecklare och innovatörer. Där kan lösningar för framtidens hållbara boende utvecklas i en verklig miljö.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
E-post: Jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.