Behandling av personuppgifter

Vilka personuppgifter behandlas och vem är mottagare?

Personuppgifter som behandlas är huvudsakligen IP-adress och andra online identifikatorer.

För vilka ändamål behandlas personuppgifterna?

Vilken är den lagliga grunden för behandlingen?

Intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen. Vårt berättigade intresse av att behandla dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning är att kunna ge dig en bra användarupplevelse och att optimera vår webbplats samt att förbättra utplacering av annonser online.

För sådan behandling som vi bedömer faller utanför en intresseavvägning mellan dina och våra berättigade intressen är den lagliga grunden för behandling samtycke.

Hur länge lagras personuppgifterna?

Mer information om hur HSB hanterar personuppgifter hittar du här

Om personuppgiftsbehandling som grundar sig på samtycke

Om personuppgiftsbehandlingen grundar sig på den registrerades samtycke har denne rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Sådan återkallelse påverkar inte lagligheten i personuppgiftsbehandlingen innan samtycket återkallades.

Ytterligare information

Juristjouren

E-postadress: juristerna@hsb.se

HSB Karlskoga-Degerfors

Fler unga får lägenhet när HSB Göteborg bygger på höjden

20 januari 2020 I bostadsbristens spår och med allt mer förtätade städer krävs kreativa lösningar för att fler ska hitta hem. Ett av bostadskooperationen HSB Göteborgs senaste projekt är en påbyggnad som ska ge fler unga hyresgäster möjlighet att flytta till Göteborgs centrum.

Nu påbörjar HSB Göteborg ett projekt där tre nya våningar ska byggas på en befintlig hyresfastighet på Tegnérsgatan 12. Det innebär att 13 mindre lägenheter produceras och hos HSB har unga medlemmar och bosparare förtur till dessa. Projektet beräknas vara klart för inflyttning våren 2021.

Att bygga nya våningar på en befintlig fastighet är ett effektivt sätt att öka antalet lägenheter i ett område där många vill bo, men utan att behöva använda fria ytor som parker och lekplatser. Något som i vanliga fall blir konsekvensen av bostadsbyggande i allt tätare städer.

Som samhällsbyggare vill vi hitta nya sätt att motverka bostadsbristen. Efterfrågan på lägenheter i Göteborg är stor och genom att tänka till kring till exempel påbyggnader kan vi på ett effektivt sätt producera nya bostäder i ett centralt läge. Att bygga på redan befintliga fastigheter är dessutom mindre resurskrävande och mer hållbart, säger Kristian Isberg, affärsområdeschef nyproduktion och hyresfastigheter, HSB Göteborg.

De nya lägenheterna byggs samtidigt som fastigheten genomgår en större renovering. Bland annat genomförs byte av stammar i kök och badrum, fasadrenovering, ventilation och el ses över och huset får en större hiss. De boende får också en ny tvättstuga och ett cykelrum på gården. Genom att tvättstugan flyttas kan också ytterligare en lägenhet byggas i bottenplanet på huset.

Gestaltningen av den kommande påbyggnaden har anpassats för att smälta in väl i det omgivande kvarteret. Fastigheten är från 1939 och för att återställa och bibehålla utseende och detaljer från tiden då huset byggdes sker de exteriöra och interiöra arbetena i nära samråd med arkitekt och byggnadsantikvarie.

Projektet i fastigheten på Tegnérsgatan är ett led i HSB Göteborgs arbete för att göra det lättare för unga att få en bostad. Genom att ge medlemmar mellan 18 och 29 år förtur till mindre lägenheter får nu fler unga möjligheten att få en egen bostad.

– Att bygga smart och på så sätt förbättra ungas bostadssituation är viktiga frågor för framtiden och HSB Göteborg. Det här projektet är ett lysande exempel på hur vi kan bygga effektivare och mer hållbart, samtidigt som fler unga får någonstans att bo, säger Kristian Isberg.

I samband med arbetet kommer också ett flertal lägenheter i fastigheten bli lediga, och tillgängliga för HSB-medlemmar och bosparare.

För mer information:
Jens Holmberg, PR- och kommunikationsansvarig HSB Göteborg
jens.holmberg@hsb.se

HSB Göteborg är ett kooperativt bostadsföretag och verkar från Lysekil i norr till Kungsbacka i söder. Vi erbjuder nyproducerade bostadsrätter i attraktiva områden, hyreslägenheter, ett fördelaktigt bosparande och ett heltäckande förvaltningsutbud för bostadsrättsföreningar och fastighetsägare. Idag är det 70 000 medlemmar som alla äger HSB Göteborg tillsammans. I samverkan skapas Det Goda Boendet – goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boende gemenskap. Och eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten. Detta skiljer HSB från övriga och ger också medlemmar möjlighet att utveckla sitt boende till något unikt och givande.