HSB säljstartar etapp 2 i Bromstensstaden

28 januari 2022

Efter en lyckad säljstart av första etappen släpps nu fler lägenheter i etapp 2 av HSB brf Ester i Spånga/Bromsten den 30 januari! Andra säljetappen består av 37 lägenheter där succékonceptet HSB Dela åter igen kommer finnas tillgängligt.

I brf Ester kommer det bli totalt 152 lägenheter i en variation från 1 till 4 rum och kök. I den andra etappen presenterar vi ytterligare ett antal lägenheter som kommer vara möjliga att köpa enligt HSB Dela. HSB Dela riktar sig till bosparare i åldern 18 till 29 år och innebär att HSB går in som delägare till 50 procent vid bostadsköpet. Ett tioårigt samägandeavtal med HSB sänker inte bara amorteringsnivån utan halverar även kontantinsatsen.

-Vi är mycket nöjda med utfallet av den första etappen ser fram emot att få komma igång med säljstart av den andra etappen. Vi fyller bland annat på med fler populära treor, vissa är dessutom möjliga att göra om till fyror, säger Linda Younes, affärsområdeschef försäljning och marknad HSB Bostad.

I brf Ester har stor omsorg lagts vid planeringen av ytorna. Det är kvadratsmarta lägenheter som har maximalt med ljusinsläpp. Huvuddelen av lägenheterna har balkong eller uteplats. Ett antal större lägenheter är genomgående och har balkong/uteplats såväl mot gatan som mot gården. Inflyttning kommer att ske från början av 2024 och priserna börjar på 1 650 000 kr.

-Det är oerhört glädjande att HSB brf Ester fått en sådan fin start men framförallt att HSB Dela tagits emot på ett så bra och positivt sätt. HSB Dela är del av HSBs viktiga uppdrag att hjälpa unga in på bostadsmarknaden, säger Anders Svensson, vd på HSB Stockholm.

Om HSB Dela
HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent. Utöver den vanliga köpprocessen tecknas ett tioårigt samägandeavtal med HSB. När som helst efter upplåtelsen kan den unga vuxna välja att sälja bostadsrätten. Då säljs också HSBs andel. Tidigast fem år efter tillträdet kan köparen ansöka om att köpa ut HSBs del. Senast tio år efter tillträdet ska den unga vuxna ha köpt hela lägenheten eller bostadsrätten ha sålts vidare till marknaden.
Läs mer om HSB Dela.

Om HSB brf Ester
Upplåtelseform: Bostadsrätt
Antal bostäder: 152
Antal rum: 1 - 4 rum och kök
Bebyggelsetyp: Flerbostadshus
Säljstart: 30 januari
Inflyttning: Preliminärt från kvartal 1, 2024
Arkitekt: Vera arkitekter
Mer om HSB brf Ester

OM HSB BOSTAD
Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

Bostadsrättsförening
Företagsnyheter