HSB brf Regnbågen vinner Hållbarhetspriset 2022

08 december 2022

Samverkan och engagemang tog HSB brf Regnbågen hela vägen till vinst. – Ett fokuserat och målmedvetet arbete som tagit begreppet närmiljö till en helt ny nivå, tycker HSB Göta som tilldelar bostadsrättsföreningen sitt Hållbarhetspris för 2022.

Under ett traditionsenligt julbord mottog HSB brf Regnbågen HSB Götas Hållbarhetspris – ett pris som instiftats för att motivera och inspirera bostadsrättsföreningar att arbeta med hållbarheten på ett brett plan.

- Initialt delade vi ut ett Klimatpris i syfte att lyfta goda exempel hos föreningar som investerat i åtgärder för att minska sin klimatpåverkan. Dessa frågor har med tiden hamnat högt upp på agendan hos de flesta föreningarna av flera skäl, inte minst ekonomiska. Sedan 2021 har vi därför breddat kriterierna för att premiera föreningar som jobbar med hållbarhetsfrågorna ur ett helhetsperspektiv, säger Ulrika Malmsten-Persson, hållbarhetschef på HSB Göta.

Juryns motivering till vinsten lyder: ”Mot bakgrund av medlemmarnas trivsel, trygghet och gemenskap har man tagit begreppet närmiljö till en helt ny nivå. På ett föredömligt sätt har man tagit flera viktiga initiativ till långsiktig social hållbarhet såväl i som kring husen. Därför tilldelas HSB brf Regnbågen HSB Götas Hållbarhetspris 2022.”

- Skönt! Och lite rättvist. Det var HSB brf Regnbågens ordförande Mariana Modéns spontana reaktion vid beskedet om att deras hållbarhetsarbete lett dem till vinst. Man vet ju inte vad man tävlar mot men vi har satsat så hårt på vårt hållbarhetsarbete så vi tänkte lite som att ”om vi inte vinner nu så vet vi inte vad mer vi kan göra!”. Ulrika Malmsten-Persson instämmer: – HSB brf Regnbågens arbete med den sociala hållbarheten i samverkan med grannfastigheter, kyrkan och socialtjänst är värt att uppmärksamma.

HSB brf Regnbågen vinner en prischeck på tiotusen kronor att oavkortat spendera för medlemsnyttan.

Vid frågor kontakta:
Ulrika Malmsten-Persson, hållbarhetschef HSB Göta