Här är fonderna i HSBs nya bosparande

15 januari 2020

I HSBs nya bosparande finns elva fonder att välja på, mot tidigare två. Fonderna har dessutom större variation i risknivå och avkastningspotential, för att passa olika behov och tidshorisont på sparandet. Sedan årsskiftet är det möjligt för nya bosparare att öppna ett HSB Bosparkonto i Danske Bank.

– När vi nu går från två till elva fonder öppnas helt nya möjligheter för våra bosparare att skräddarsy sitt sparande. Det nya bosparandet har tagits emot mycket väl av våra medlemmar, säger Sofie Kjellin, vd HSB Finansstöd.

Med fler fonder att välja mellan är spridningen större än tidigare när det gäller risknivå, avgifter och hållbarhetsfokus. Samtliga fonder tar hänsyn till hållbarhet i sina investeringsprocesser. Två av fonderna har dessutom ett mer utpräglat hållbarhetsfokus med investeringar i företag som arbetar för minskad klimatpåverkan och vattenfrågor. Bospararna kan även välja att placera sina pengar på ett fasträntekonto, ett tryggt sparalternativ med en treårig bindningstid till en fast ränta.

– Ett långsiktigt sparande till ett framtida boende och kontantinsatsen är lika viktigt idag som när HSB grundades för hundra år sedan. Vårt nya erbjudande möter spararnas förväntan på en variation av sparformer samtidigt som vi inte gör avkall på hållbarhetsaspekterna, säger Sofie Kjellin.

Det var i höstas som HSB berättade om sitt förbättrade bosparande och bytet av bankpartner från Swedbank till Danske Bank. HSBs cirka 140 000 bosparare med ett kapital på runt 3,9 miljarder kommer att erbjudas en överflyttning till Danske Bank under 2020. En flytt krävs för att behålla den bosparpoäng som ger chans till förtur till HSBs hyresrätter och nyproducerade bostadsrätter.

Sedan den 2 januari gäller det nya bosparerbjudandet hos Danske Bank för alla nya bosparare. Befintliga bosparare har kvar sina bosparpoäng och kommer att informeras senare i vår när det är dags för dem att flytta sitt sparande till Danske Bank (läs mer om det här).

Valbara fonder i HSB Bospar:

Aktiefonder med fokus på hållbarhetsutmaningar inom klimat och vatten:

BNP Paribas Parvest Climate
​BNP Paribas Parvest Aqua

Indexfonder/passivt förvaltade aktiefonder:

Danske Invest Sverige Beta
​Danske Invest SRI Global

​Aktivt förvaltade aktiefonder:

Danske Invest Sverige
​Danske Invest Sverige Småbolag
​Danske Invest European High Dividend
​Danske Invest Global Stockpicking
​Danske Invest Global Emerging Markets

​Räntefonder:

Danske Invest Sverige Kort Ränta
​Danske Invest Sverige Ränta

Danske Banks webbplats finns mer information, bland annat om förvaltningsavgifter och kursutveckling över tid. Läs mer fonderna som ingår i HSB Bospars erbjudande.

Observera att de pengar du placerar i fonder kan både öka och minska i värde och att det inte är säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

bostadsfrågor
HSB