HSB satsar på ungdomsboende i Gävle

17 juni 2020

HSB Södra Norrland bygger 23 hyreslägenheter för ungdomar i centrala Gävle. Intresseanmälan har precis öppnat på hsb.se. Det är ettor och tvåor med hög standard som byggs. Inflyttning planeras den 1 november 2020. För att kunna få en lägenhet ska man vara mellan 18 och 25 år.

HSBs ungdomsboende byggs på Styrmansgatan, Södra Skeppsbron, i Gävle. Det har centralt läge med närhet till tågstationen, de fina gångstråken och omgivningarna som finns på och omkring Gävlestrand. På tomten, som ligger alldeles intill gamla Läkerolfabriken, byggs dessa lägenheter fördelade i två huskroppar, en med 15 lägenheter med två trapphus, och en med 8 lägenheter i ett trapphus.

– Som samhällsbyggare är en av våra målsättningar att bygga mer för fler. Som ett led i det arbetet färdigställde vi för drygt ett år sedan vårt första trygghetsboende med en målgrupp över 65 år. Att nu kunna visa att vi även satsar på våra ungdomar känns bra, säger Emelie Österberg, fastighetschef för Hyresfastigheter i Södra Norrland.

Enbart ettor och tvåor byggs i fastigheterna. Ettorna har en bostadsarea på 27 kvm och tvåorna 54 kvm. Månadshyran är mellan 4300 och 6716 kr. Hela boendet är rökfritt.

– Lägenheterna är ljusa och håller hög standard med helkaklat badrum och genomgående parkettgolv. Alla lägenheter har balkong. Gemensam tvättstuga i bottenvåningen på Styrmansgatan 1, berättar Emelie Österberg.

Lägenheterna kommer att tilldelas ungdomar i åldersspannet 18-25 år. De boende avsäger sig besittningsskyddet och får då ett hyresavtal på fyra år. I praktiken innebär det man kan söka ungdomslägenhet mellan 18-25 år, men det innebär att om man söker och får en lägenhet när man är 25 år, får man bo där tills man är 29 år (4 år enligt avstående från besittningsskyddet).

– Tilldelningen av lägenheterna sker genom en intresseanmälan på hsb.se till och med sista augusti. Skulle det visa sig finnas fler intressenter än lägenheter så avser vi lotta ut lägenheterna och tilldelning sker i mitten av september.

Inflyttning sker från den 1 november 2020.

– Visar det sig att boendet blir lyckat, så är vi inte främmande för att upprepa det på andra orter i Gävleborg, Västernorrland och Jämtland.

Emelie Österberg
Fastighetschef för Hyresfastigheter i Södra Norrland