HSB Bostad – årets mest jämställda byggbolag

09 maj 2019

För andra året i rad placerar sig HSB Bostad överst på prispallen med byggbranschens högsta jämställdhetsindex, JÄMIX.

När Nyckeltalsinstitutet publicerar sin årsrapport för 2018 är HSB Bostad återigen bäst i branschen på jämställdhet.

– För en värderingsstyrd samhällsaktör som HSB Bostad står jämställdhet högt på agendan och vi är väldigt stolta över att vårt jämställdhets- och mångfaldsarbete återigen har gett oss förstaplatsen som det mest jämställda byggföretaget, säger Jonas Erkenborn, vd på HSB Bostad. Med JÄMIX nyckeltal som utgångspunkt har vi ökat förståelsen och medvetenheten kring jämställdhetsfrågor i bolaget och det ser vi som grunden för att systematiskt kunna fortsätta att arbeta för ständig förbättring.

– JÄMIX visar att HSB Bostad fortsatt är ett av Sveriges mest jämställda företag och det mest jämställda byggföretaget. Bolaget har kommit väldigt långt med jämställda arbetsvillkor för män och kvinnor och vi tycker att HSB Bostad är ett mycket gott föredöme för branschen. Några av styrkorna är att kvinnor och män har samma möjligheter att bli chef, att det är en jämställd lönestruktur och att ledningsgruppen består av en lika stor andel män och kvinnor, säger Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet.

HSB har som mål att 2023 vara en viktig aktör för det hållbara samhället, och en viktig del i det är att arbeta med jämställdhetsfrågor och att därmed spegla samhällets mångfald och bidra till att skapa ökad trygghet. Genom att följa upp JÄMIX nyckeltal, sätta mål och skapa aktiviteter arbetar HSB Bostad kontinuerligt för att vara ett jämställt, tryggt och attraktivt bolag.

– Att synliggöra möjligheterna och vinsterna med jämställdhet leder till förbättring. Vi har tagit fram och implementerat en process för hur vi ska arbeta med aktiva åtgärder för att främja lika rättigheter och möjligheter. Jämställdhet och mångfald ingår som en naturlig del i vår verksamhetsplanering och alla chefer har ansvar för att verksamheten och medarbetarna fortlöpande arbetar med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och skapa medvetenhet kring ett inkluderande och jämlikt bemötande, säger Jonas Erkenborn.

HSB Bostad har under året bland annat genomfört en workshop för alla chefer och en föreläsning om jämställdhet och normkritik i praktiken för alla medarbetare. Framöver kommer fokus att ligga på att öka jämställdheten i yrkesgruppen produktionsledning på byggarbetsplatsen, där HSB Bostad ser att det finns goda exempel i branschen att ta lärdom av, och på att ytterligare öka mångfalden i bolaget som helhet.

Nyckeltalsinstitutets jämställdhetsindex, Jämix, utgår från nio mätbara nyckeltal som tillsammans visar jämställdheten i företag. Totalt medverkade 330 företag och organisationer i mätningen för 2018.

OM HSB BOSTAD
Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

www.hsb.se

Nyproduktion