HSB bidrar till återbruk och barns rättigheter – skänker material till Erikshjälpen

20 maj 2020

I samband med renoveringen av en fastighet i Motala skänker HSB Östergötland byggmaterial och vitvaror som kan återbrukas till Erikshjälpen. Det är en vinst både för miljön och för arbetet med barns rättigheter.

Som Sveriges största bostadskooperation har HSB ett ansvar att skapa hållbara lösningar för det goda boendet och på så sätt bidra till en positiv samhällsutveckling. Med det i åtanke har HSB Östergötland valt att återbruka överblivet byggmaterial från pågående renovering av en egen fastighet i Motala och skänka det till Erikshjälpen. Överskottet från försäljningen går till arbetet för barns rättigheter till utbildning, fritid, hälsa, trygghet och skydd.

Just nu pågår stamrenovering av HSB Östergötlands hyresfastighet Trädgårdsmästaren 5 på Bispmotalagatan 33 i Motala.

-I denna fastighet finns det mycket material som är i gott skick och väl värt att återbruka och som kan komma till nytta för någon annan. På så vis kan vi på HSB bidra till ett klimatsmart och hållbart byggande, säger Karl-Johan Styrenius, Bygg- och projektchef på HSB Östergötland.

Stamrenoveringen av HSB Östergötlands fastighet på Bispmotalagatan påbörjades i april 2020 och planeras att bli färdigställd i december 2020. Lägenheterna totalrenoveras med moderna ljusa ytskikt samt nya kök och badrum. I markplan kommer tidigare kontorslokaler att byggas om till sju lägenheter om ett rum och kök med egen uteplats.

Under åren har lägenheterna i fastigheten genomgått renoveringar i olika skeden och det finns därmed mycket byggmaterial och vitvaror som fortfarande håller en hög standard och kan återbrukas och användas vidare i en annan fastighet.

hsb östergötland
Anders Stjärnberg