HSB välkomnar stöd för energieffektivisering i flerbostadshus

23 mars 2021

Finansdepartementet remitterade under gårdagen ett förslag till stöd för energieffektivisering i flerbostadshus. HSB ser positivt på det nya stödet som även inkluderar bostadsrättsföreningar och kan bidra till större miljönytta än det stöd som funnits tidigare.

Hösten 2016 infördes ett renoverings- och energieffektiviseringsstöd riktat till byggnader med hyresbostäder i socioekonomiskt utsatta områden. Intresset visade sig vara relativt svagt och stödet är nu under avveckling. Det nya förslaget avser byggnader som till övervägande del innehåller bostadslägenheter som upplåts med hyresrätt, kooperativ hyresrätt eller bostadsrätt.

– Vi ser positivt på att det här stödet till skillnad mot det tidigare även omfattar bostadsrättsföreningar. Det finns många bostadsrättsföreningar som har behov och vilja att effektivisera sin energianvändning, sänka sina energikostnader och minska sin miljöpåverkan. Ett stöd kan göra stor skillnad för om man tar tag i frågan och vill investera i åtgärder eller ej, säger Magnus Ulaner, miljöchef HSB Riksförbund, och fortsätter:

– Det är även bra att stödet inte får ges för en energieffektiviseringsåtgärd som medför att byggnadens installerade eleffekt för uppvärmning ökar till mer än 10 W/m2. Vi kommer nu att analysera remissförslaget mer i detalj.

Förordningen föreslås träda i kraft den 1 juli för hyresfastigheter och 1 augusti för bostadsrätter. Remisstiden är satt till två månader.

Förslaget innebär i korthet att:

• stöd får ges till merkostnader som förbättrar energiprestandan med minst 20 procent i flerbostadshus med ett primärenergital över 100 kWh/m2 och år,
  • Stöd får inte ges för en energieffektiviseringsåtgärd som medför att byggnadens installerade eleffekt för uppvärmning ökar till mer än 10 W/m2 (Atemp),
  • stöd får ges till byggnader som till övervägande del innehåller bostads­lägenheter som upplåts med hyresrätt, kooperativ hyresrätt eller bostads­rätt,
  • stöd får ges med högst 50 procent av det stödberättigande underlaget. För medelstora företag får dock stödet uppgå till högst 40 procent och för stora företag till högst 30 procent av det stödberättigande underlaget,
  • varsamhetskravet ska beaktas genom att frågan om bygglov ska vara utredd innan stödet söks.
  • för att få stöd ska den som genomför åtgärderna medverka till utbildningen av nya yrkesarbetande inom byggsektorn genom aktiv samverkan med relevanta gymnasieskolor och Arbets­förmedlingen samt genom att ta emot lärlingar.