HSB skänker pengar till Röda Korsets arbete i Ukraina

07 mars 2022

HSB skänker tillsammans 875 000 kronor till Svenska Röda Korset för att hjälpa ukrainare som just nu lever i en mycket otrygg situation eller befinner sig på flykt.

– Rysslands krig mot Ukraina är helt oacceptabelt och drabbar civilbefolkningen hårt. Hjälpbehoven växer snabbt och vi vill bidra till att rädda liv och stötta människor som har flytt från sina hem i all hast, säger Johan Nyhus, förbundsordförande HSB.

Tillsammans skänker HSB-föreningarna och HSB Riksförbund 875 000 kronor till Röda Korsets verksamhet. Röda Korset finns på plats i Ukraina och vid gränserna för att rädda liv.

I vanliga fall stöttar HSB kooperationens biståndsorganisation We Effect, förra året bidrog HSB med 2,6 miljoner kronor. We Effect har dock ingen verksamhet i Ukraina för tillfället.

– Vi behöver alla göra vad vi kan just nu och i den här situationen har vi bedömt att ett bidrag till Röda Korset gör allra störst nytta för Ukrainas civilbefolkning, säger Johan Nyhus.