HSB brf Åkanten är vinnare av Ängelholms kommuns arkitekturpris

06 juni 2022

HSB brf Åkanten korades till vinnare av arkitekturpriset i Ängelholm den 6 juni 2022. Bostadsrättsföreningen Åkanten ligger vackert belägen precis intill Rönne å i centrala Ängelholm. Kvarteret består av tre huskroppar om 4-8 våningar i svart och ljust tegel, med många genomtänkta detaljer.

— Det är fantastiskt roligt att HSB brf Åkanten får motta detta fina pris för gestaltningen av kvarteret säger Anders Berg, vd på HSB Nordvästra Skåne, som är byggherre för projektet.

— Vår vision är att vi ska tillföra något till den plats vi tar i anspråk när vi bygger bostäder och det tycker jag att vi har lyckats mycket bra med på brf Åkanten. Vi är både stolta och ödmjukt tacksamma för det fina priset och att kvarteret uppmärksammas på detta sätt, fortsätter Anders Berg.

Juryns motivering till varför HSB brf Åkanten korades till vinnare av arkitekturpriset:
”Utmärkande är det fina samspelet mellan de omsorgsfullt inpassade byggnaderna, staden och Rönne å. Med inlevelsefullt utformade lägenheter som badar i ljus och utblickar mot vattnet och grönskan, inramade av mönstermurade tegelfasader och väl utformade detaljer i entréer och räcken, lyckas Brf Åkanten med konststycket att både smälta in och skapa ett modernt utropstecken.”

Bostadsrättsföreningen Åkanten är ritat av Mathias Persson, Mooi Arkitekter (tidigare fd Jais Arkitekter).
— Visionen med brf Åkanten har varit att kvarteret ska vara tidlöst och vackert. På så sätt blir det inte bara till glädje för de som bor där, utan för alla Ängelholmare. Vi har därför lagt stor vikt vid husens exteriöra detaljer såsom mönstermurning, stora glasade ytor, samt en guldfärg på alla plåtdetaljer. Utemiljön är också mycket viktig och känslan av att bo i park har varit vår ledstjärna.

Mathias Persson vill också lyfta fram det goda samarbetet med HSB.
— HSB har ända sedan våra första initiala diskussioner varit mycket tydliga med att arkitekturen är av stor vikt och måste få ta plats. HSB har inte tullat på detaljer i besparande syfte, utan vi har delat samma vision om kvarterets kvaliteter och att alla detaljer är viktiga för helheten.

Om HSB brf Åkanten

• Bostadsrättsföreningen Åkanten består av 65 lägenheter på Garvaregatan 2A, 2B, 4A och 4B i centrala Ängelholm
    • Första inflyttning var i februari 2022
    • Byggherre är HSB Nordvästra Skåne