HSB förvärvar mark på Gotland och uppför 46 bostadsrätter i HSB brf Visby Gärde

14 juni 2018 HSB fortsätter satsningen på nyproduktion i Visby på Gotland

HSB Södertörn fortsätter sin satsning på nyproduktion i Visby på Gotland

Genom ett förvärv från Wisab i A7-området fortsätter HSB Södertörn sin etablering på Gotland. I ett vackert läge omgärdat av stora grön- och parkområden byggs HSB brf Visby Gärde.

- Att vi genom det här projektet får möjlighet att fortsätta att vara med och utveckla boendet här på Gotland gör mig både stolt och glad. Vi visar verkligen att vi är här för att stanna, precis som på alla andra platser där vi bygger och förvaltar boende, säger Ulf Tapper, vd på HSB Södertörn.

- Intresset för vårt första projekt på Gotland, HSB brf Visby Ängar, som vi säljstartade för ett år sedan, har varit mycket stort och vi är därför oerhört glada över att nu kunna erbjuda ytterligare ett projekt på Gotland. Med fina grönområden intill husen och närhet till innerstaden blir det här ett väldigt attraktivt område. Det blir ett bra och praktiskt boende för flera olika målgrupper, säger Stig Ahlén, affärsutvecklingschef på HSB Bostad.

HSB brf Visby Gärde får 46 ljusa och välplanerade lägenheter om 1-5 rum och kök. De flesta lägenheter är genomgående och många får egen uteplats, medan övriga får generösa balkonger.

Kvarteret kommer att få en trevlig småskalig karaktär genom att bebyggelsen blir relativt låg. Lägenheterna fördelas på tre hus, varav det ena blir något större med fyra våningsplan, medan de övriga två får karaktär av lägre flyglar med tre våningsplan. Boendet blir bekvämt med bra planlösningar och stora hissar. Till varje lägenhet kommer det att finnas möjlighet att få egen parkeringsplats.

HSB brf Visby Gärde ligger på gång- och cykelavstånd till Visby innerstad med ett stort utbud av butiker, restauranger och kaféer. I närheten av Visby Gärde finns skolor, förskolor och goda möjligheter till sport- och fritidsaktiviteter.

HSB brf Visby Gärde
Antal lägenheter: 46
Lägenhetsstorlekar: 1–5 rok
Säljstart: 22 september 2018
Preliminär inflytt: vår/sommar 2020
Entreprenör: Wisab Bygg AB
Arkitekt: Structor

Läs mer om HSB brf Visby Gärde

OM HSB BOSTAD

Under snart 100 år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. Vår vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

www.hsb.se