Var tredje engagerar sig i bostadsrättsföreningen

03 september 2018

Var tredje bostadsrättshavare i Stockholm engagerar sig i sin förening, och lika många kan tänka sig ett styrelseuppdrag i framtiden. Två av tre anser dessutom att styrelsen gör ett bra jobb. Det visar en omfattande undersökning, gjord av Novus på uppdrag av HSB Stockholm.

– Resultatet visar att boendet är en fråga som engagerar och ligger stockholmarna varmt om hjärtat. Dessutom slår det hål på myten om att ingen vill sitta i bostadsrättsföreningens styrelse. Engagemanget i civilsamhället står sig starkt, säger Erica Nordström, affärsområdeschef på HSB Stockholm

Ekonomisk trygghet engagerar flest
Undersökningen visar att var tredje bostadsrättshavare idag aktivt engagerar sig på något sätt – allt från styrelsearbete och fastighetsunderhåll, till frågor som rör utemiljön och gemensamma aktiviteter. Men den fråga som engagerar allra flest (52%) är föreningens ekonomiska stabilitet, följt av underhåll och renoveringar (46%) och månadsavgiftens storlek (40%).

Styrelsearbete – en möjlighet att påverka sitt boende
Nära nio av tio har en positiv erfarenhet av styrelsearbetet. Av dem som inte sitter i en styrelse kan var tredje tänka sig att göra det i framtiden. Det som lockar är främst möjligheten att kunna bidra och påverka (50%).

De negativa aspekter som lyfts fram är att uppdraget är tidskrävande, och styrelsemöten med oförberedda ledamöter och dålig struktur. Över hälften har aldrig fått frågan av föreningens valberedning om att sitta i styrelsen.

– Här har vi och föreningarna ett viktigt arbete att göra för att engagera fler. Valberedningen har en nyckelroll, inte minst för att forma en styrelse med mångfald, som har rätt kompetens och representerar föreningens medlemmar, säger Erica Nordström.

Avslutningsvis visar undersökningen att två av tre bostadsrättshavare anser att styrelsen gör ett bra jobb, och att en förberedande utbildning skulle få fler att intressera sig för styrelsearbete. Styrelserna har en medelålder på 53 år, och består till 41 procent av kvinnor.

Drygt 5 300 respondenter har besvarat webbintervjuerna, som genomfördes mellan den 22 maj - 4 juni 2018. Urvalet har dragits slumpmässigt ur HSB Stockholms medlemsregister, som omfattar 16 kommuner i Stockholms län.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

Hållbarhet
Fastighetsförvaltning