HSB insamlingsplats för Stockholms Stadsmission

29 november 2018

För tredje året i rad anordnar HSB Stockholm en julklappsinsamling till förmån för Stockholms Stadsmission och deras verksamhet Unga Station. Insamlingen sker inom ramen för initiativet Projekt Hundralappen.

– Behovet är större än någonsin. Fler barnfamiljer hör av sig till oss och vill ha hjälp för att ge barnen en minnesvärd jul, säger Erica Sandin, verksamhetschef på Unga Station.

Projekt Hundralappen har samlat in julklappar och presentkort till förmån för Stockholms Stadsmission sedan 2006. Julklapparna delas ut till barn och ungdomar i familjer som på något sätt har det svårt. På så sätt bidrar insamlingen till att göra julen lite bättre för dem som behöver det. Ifjol samlade HSB Stockholm in 300 presentkort.

– Projekt Hundralappen har blivit en stolt tradition på HSB Stockholm. Tidigare har vi riktat oss till medlemmar och medarbetare, men i år riktar vi oss även till allmänheten. Det känns extra bra, och vi hoppas att många stockholmare tittar in med ett presentkort, säger Anna Bengtsson, hållbarhetschef på HSB Stockholm.

Presentkort på 100 kronor
Projekt Hundralappen pågår mellan den 3–19 december. Då är det möjligt för allmänheten att besöka HSBs reception på Fleminggatan 41 för att lämna sin julgåva. Unga Station efterfrågar enbart presentkort på 100 kronor från någon av de stora butikskedjorna inom detaljhandeln, som exempelvis kläder, sport, biobesök, livsmedel och leksaker. Märk gärna presentkortet med butikskedjans namn. HSBs reception är öppen vardagar kl. 08.00-16.30.

Det går också att swisha, så ordnar arrangörerna med inköp och inslagning. Läs mer här om hur du gör, och om Unga Stations arbete för barn och unga.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

Hållbarhet