​HSB Dalarna växer och blir HSB MälarDalarna

28 november 2018

Igår togs ett historiskt beslut för fortsatt framgång för HSB Dalarna på den extra föreningsstämma som hölls i Falu Gruva konferens. De två regionföreningarna HSB Dalarna och HSB Mälardalen kommer att slås samman under det nya namnet HSB MälarDalarna. Sammanslagningen träder i kraft rent formellt då Bolagsverket har godkänt och registrerat föreningen, detta sker under våren 2019.

– Jag är mycket glad idag! Beslutet som föreningsstämman igår fattade innebär att vi får möjlighet att framtidssäkra HSB-verksamhet i regionen. Fusionen innebär att vi kan samordna och effektivisera vår verksamhet, stärka den lokala närvaron och satsningar på digitala tjänster. Vi blir en starkare och attraktivare arbetsgivare som kommer att leverera kundnytta i världsklass, säger Maria Engholm, vd HSB Dalarna.

Bakgrunden till sammanslagningen är att skapa bättre förutsättningar för HSBs utveckling, att säkra den lokala närvaron och att vara en attraktiv arbetsgivare. Och att förbättra våra erbjudanden till våra medlemmar och kunder genom fler hållbara tjänster och ökad tillgänglighet.

– HSB Dalarnas styrelse föreslog enhälligt stämman att besluta om fusion, processen inför detta beslut har varit mycket framgångsrik och metodisk. Det nya HSB MälarDalarna kommer att bli en viktig part i samhällsbyggande. Vi kommer att fortsätta producera och förvalta bostäder för ett Tryggt Boende. Organisationen för HSB MälarDalarna planeras att införas från 1 januari 2019, säger Britt-Marie Södarv, ordförande HSB Dalarna.

HSB MälarDalarna blir den sjätte största regionala HSB-föreningen i Sverige. Verksamhet bedrivs nu och även efter sammanslagningen i Borlänge, Falun, Mora, Rättvik, Leksand, Avesta, Ludvika, Västerås, Örebro, Arboga, Fagersta, Hallstahammar, Kumla, Köping och Sala.

Fakta HSB MälarDalarna

Antal medlemmar: 31 916
Antal medlemsföreningar: 328
Antal hyreslägenheter: 1 164