Om föreningen

HSB Brf Agne är en ekonomisk förening där alla lägenhetsinnehavare är medlemmar och samtidigt delägare av föreningens totala tillgångar, fastigheter mm och delansvariga för alla kostnader som uppstår. Medlemmarna delar solidariskt på föreningens driftskostnader och varje bostadsrättshavare svarar för drift och underhåll av sin lägenhet.

En bostadsrätt innebär inte att man äger lägenheten, men däremot att man äger rätten att bo i lägenheten.

I denna form av äganderätt ingår vissa förpliktelser. Detta innebär att du måste själv bekosta reparationer och förbättringar på sådant som finns inuti lägenheten, som exemelvis kylskåp, spis och andra vitvaror, golv, väggar och tak, fönster och dörrar. Här gäller helt andra regler än om man hyr en lägenhet.

Du måste även hålla den mark som ingår i bostadsrätten i gott skick, som gräsmattor, uppfart, uteplats och/eller altan.

Föreningen ansvarar dock för stamledningar för avlopp, värme, elektricitet, vatten, bredband och kabel-TV som föreningen installerat i din lägenhet. Föreningen ansvarar också för underhåll av huset och dess allmänna utrymmen. Man kan säga att föreningens ansvar slutar vid dörren.

Medlemmarna styr i föreningen demokratiskt genom föreningsstämma, även kallad årsmöte. Föreningsstämman måste anta stadgar, utse styrelse och revisor. Stämma skall hållas minst en gång per år, före maj månads utgång.

Vem ska underhålla bostadsrätten? vem-ska-underhalla-bostadsratten.pdf (hsb.se)